Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Pixabay

Rátett egy lapáttal az EB javaslatára az Európai Parlament

A tervezettnél nagyobb mértékben, 35 százalékkal szorítanák le 2030-ra az új teherautók és buszok szén-dioxid-kibocsátását a 2019-es szinthez képest az Európai Parlament (EP) szerdai strasbourgi plenáris ülésén elfogadott határozat értelmében.

Az Európai Bizottság eredeti javaslata alapján 2025-re 15 százalékkal, míg 2030-ra 30 százalékkal kellene mérsékelni az új nehézgépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest.

Az Európai Parlament azonban ennél ambiciózusabb csökkentést írna elő: 2025-re 20 százalékot, 2030-ra 35 százalékot.

A gyártóknak emellett biztosítaniuk kellene, hogy 2030-ra a zéró- és alacsony kibocsátású járművek tegyék ki az eladásaik legalább 20 százalékát. 2025-re az 5 százalékos célértéket kellene elérni.

Az új városi buszoknak pedig 2025-re a fele, 2030-ra pedig a háromnegyede elektromos kellene, hogy legyen.

A képviselők felszólították a bizottságot, hogy még 2020 előtt álljon elő a szén-dioxid-kibocsátást valós környezetben mérő tesztet előíró javaslattal.

Hivatalos adatok szerint a nehézgépjárművek a közlekedési ágazatból származó szén-dioxid-kibocsátás 27 százalékáért felelősek az Európai Unióban.

Támogatást kértek

Leszögezték, hogy a zöld autóipari és technológiai változásoknak negatív társadalmi hatásai is lehetnek, ezért az EU-nak támogatnia kell az ágazatban dolgozók tovább- és átképzését, elsősorban az átmenet által leginkább érintett régiókban.

"Az európai történelem során először állítunk korlátokat a nehézgépjárművek kibocsátására vonatkozóan. Egyetértünk abban, hogy a bizottságinál nagyobb léptékű korlátozásra van szükség, amely megoldható a már létező technológiákkal" - húzta alá Bas Eickhout holland zöldpárti jelentéstevő, hozzáfűzve, hogy ettől függetlenül támogatni kell az új technológiák megjelenését a piacon.

A Tanácsnál megakadhat a folyamat

A szakértők bíznak benne, hogy decemberben a másik uniós társjogalkotó szerv, a tagállamok kormányainak tanácsa is elfogadja az álláspontját az ügyben, ezután pedig megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások.

A jelentős autóiparral rendelkező országok várhatóan ellenezni fogják a szigorúbb célértékeket, így kompromisszumos megoldásra lesz szükség.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) azért lobbizott, hogy 2025-re mindössze 7 százalékos, 2030-ra pedig 16 százalékos csökkentést írjanak elő.

Címlapról ajánljuk

Na szia mentő! - már gyerekdal is készült

Újabb fejezetéhez érkezett az országos figyelmet kapó életmentés története: személyesen találkozott a „Na szia mentő!” mondatáról ismertté vált kisfiú és a segélyhívást fogadó mentésirányító. Az eset hatására az Országos Mentőszolgálat új oktatási kampányt indít óvodásoknak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×