"Az a fajta mérési ciklus, vizsgálati módszer - amely egyébként egy próbapados, laboratóriumi vizsgálat -, amivel ma az autók emisszióját mérik, nem igazán valósághű. Ázsiában, Amerikában és Európában is másként mérnek. A német irányvonal jónak tartana egy, a valóságos körülményekhez jobban igazodó ciklust. Ezzel a módszerrel mértek meg olyan autókat, amelyek a mai európai szabványok szerint mind megfelelnek az európai normáknak. Az derült ki, hogy egy valósághűbb mérés alapján minden autó sokkal többet bocsát ki, mint amennyit a szabványos ciklus alapján engednek, vagy az autógyárak vállalnak" - mondta el a szakújságíró.
"A valóságban a tapasztalatok szerint az üzemállapotok - ahogyan gyorsítunk, fékezünk, araszolunk a dugóban vagy haladunk az autópályán - - távol állnak azoktól a szituációktól, amiket a próbapadon ma szimulálnak, hiszen ott egy görgős padon áll az autó egy mérőlaborban és a terheléseket műterhelésként kapja meg a gépkocsi. Tehát a valós szituációk és a ma használatos mérési szituációk annyira távoliak ma egymástól, hogy ilyen jelentős emissziós eltéréseket adnak" - magyarázta Szécsényi Gábor.
Hozzátette, hogy a fogyasztásmérések egyébként ugyanilyen valóságtól elrugaszkodottak, vagy kevéssé a valós forgalmi körülményekhez igazodók. Ebből adódik a tesztfogyasztás és a gyári fogyasztás közötti eltérés.
Az Autó magazin munkatársának meglátása szerint az Európai Unióban most politikai szempontból is felgyorsul az a törekvés, hogy valósághűbbé kell tenni a mérési ciklust.
Hanganyag: Hlavay Richárd