A szervezet soros elnöke az InfoRádióban hangsúlyozta: nem ért egyet a kormány álláspontjával, miszerint a kabinet az uniós szabályok miatt nem csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját. Wáberer György szerint meg lehetne találni a közösségi előírásokkal összhangban lévő megoldást.
Az érdekvédelmi szervezet az üzemanyagok áremelkedése miatt keletkező többlet áfa-bevételből finanszírozná a jövedéki adó mérséklését. (A fix összegű - a gázolaj esetében literenként 85 forintos - jövedéki adóval szemben a 20 százalékos általános forgalmi adó arányosan egyre több bevételt hoz a büdzsének az üzemanyagárak emelkedésével párhuzamosan.)
A fuvarozási-logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Waberer's Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója úgy véli: a magas benzinár a fuvarozókat versenyhátrányba hozza a környező országok vállalkozóihoz képest. Felhívta a figyelmet arra, hogy több uniós országban is jelentősen olcsóbban lehet üzemanyaghoz jutni, mint Magyarországon.
A VOSZ soros elnöke szerint a romló versenyképesség miatt elképzelhető, hogy egyes vállalkozások elbocsátásokra kényszerülnek, másoknak pedig abba kell hagyniuk a tevékenységüket.
Ez sokkal nagyobb kárt okoz, mint ha a költségvetési egyensúly megtartása mellett csökkentenénk a vállalkozások adóterheit - tett hozzá Wáberer György.
Nemet mondanak
Szerdán a Pénzügyminisztérium szóvivője azt mondta: az állam nem tervezi, hogy a jövedéki adó mérséklésével vagy más módon csökkenti a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát.
Pichler Ferenc emlékeztetett: a kormány korábban többször is végrehajtott árcsökkentő lépést, 2005-ben viszont az uniós tagállamok pénzügyminisztereinek tanácsa elfogadott egy állásfoglalást, amely szerint a kormányoknak nem szabad az adótartalom változtatásával beavatkozni a folyamatokba.
Csütörtökön történelmi csúcsra emelkedtek a magyarországi üzemanyagárak: a gázolaj literenkénti átlagára 326, a 95-ös benziné pedig 308 forintra nőtt.
Hanganyag: Kaputa Júlia