A kormány tavaly óta próbálkozott azzal, hogy az autópálya-építéssel kapcsolatos kiadásoknak legalább egy részét a költségvetésen kívül helyezze.
Ennek az állam kiadásait illetően nincs különösebb jelentősége, ugyanis a pénz így is, úgy is az államkasszából érkezik.
Annak viszont igenis van tétje, hogy Brüsszelnek mekkora hiányt jelentünk.
Az Európai Unió felé történő elszámolás azért fontos, mert Brüsszel fogja majd elbírálni az eurózónához való csatlakozási kérelmünket, ezt pedig az úgynevezett maastrichti kritériumok alapján teszi.
Ezen kritériumok egyike - az államadósság nagysága és az infláció mértéke mellett - a költségvetési hiány, amely a csatlakozás előtt két évvel már nem haladhatja meg a bruttó hazai termék, a GDP három százalékát.
A pénzügyminiszter Brüsszelben azt mondta: az államháztartás hiánya az autópálya-kiadások miatt idén 0,6 százalékkal lesz magasabb a tervezett 8 százaléknál.
Ha ehhez még hozzászámoljuk a nyugdíjreform kiadásait, akkor a hiány immár nem a tervezett 9,5 százalék, hanem a GDP 10,1 százaléka.
Szintén az autópálya-kiadások miatt az államháztartás hiánya jövőre a GDP további 0,9 százalékával nőne a legutóbb célként kitűzött 5 százalékról, 2008-ban pedig 0,1 százalékkal a megcélzott 3-3,5 százalékról.
Ezek szerint a költségvetési kritériumot már biztosan nem fogjuk teljesíteni 2008 végére.
Égi háború: az oroszok életveszélybe sodorták a WizzAir több száz járatának az utasait