eur:
393.67
usd:
364.6
bux:
0
2024. március 29. péntek Auguszta
Nyitókép: Pixabay

Négyszer annyi kávét isznak a skandinávok, mint a magyarok

Ma van a kávé világnapja.

A becslések szerint a világon naponta több mint 2 milliárd csésze kávét isznak az emberek, a legtöbbet a skandinávok, miközben Afrikában és Közép-Amerikában alig fogyasztják; a magyarok a mezőny közepe táján találhatók, közülük minden második a munkahelyén is kávézik.

A kávénak világnapja is van: szeptember 29. A kezdeményezés több évtizede Japánból indult, azonban csak 2009 óta ünnepelik szeptember utolsó előtti napján: a legenda szerint azért ez a dátum lett a kávé világnapja, mert a hosszú nyár után ezzel emlékeztetik az emberek magukat, hogy újra itt az ősz és dolgozni kell, a munkának pedig szerves része a kávészünet.

A világon tavaly több mint 160 millió zsák kávét termesztettek - 1 zsák 60 kiló -, ebből Európában mintegy 54 millió zsák fogyott, Észak-Amerikában 30 millió zsák, Afrikában 12 millió zsák, Közép-Amerikában és Mexikóban 5,3 millió, Ázsiában és Óceániában 36 millió, Dél-Amerikában pedig 27 millió zsák az International Coffee Organization adatai szerint.

  • A legnagyobb kávéfogyasztók a finnek, ők évente fejenként átlagosan 12 kilót használnak fel, miközben
  • a világon a legnagyobb termelő országban, Brazíliában csak 5,3 kilót, s ezzel 24. a listán.
  • Az Egyesült Államok 4,2 kilóval a 39., és
  • Olaszország is csak a 18. a listán
  • Ausztria mögött, amely a 16.

Európában a skandinávok után a Benelux államok lakói a legnagyobb kávéfogyasztók:

Hollandia, Belgium az első 10-ben van, Luxemburg a 11.

A magyarok az 56. helyet foglalják el a 3,1 kilogrammos fogyasztással,

éppen Japán mögött (3,3 kilogramm) de Ausztrália előtt (3 kilogramm). A térségben a csehek, a szlovákok, a szlovének, a szerbek és a horvátok is megelőzik a magyarokat.

A kávé világnapja alkalmából a Costa Coffee és a GKI Digital, felmérve a magyarországi munkahelyi kávézási szokásokat, megállapította: minden második munkavállaló munkavégzés közben is kávézik. A munkahelyen kávézók fele számára a munkáltatója ingyen biztosítja a kávét, a többiek maguk veszik vagy viszik be napi adagjukat.

A jó munkahelyi kávé elvárás lett az elmúlt években, a válaszadók 73 százaléka ezt kifejezett fontosnak tartja: a jó az emberek 65 százaléka szerint olyan, amiben az illatok és ízek harmonikusan illeszkednek egymáshoz, 36 százalék szerint pedig pont annyira erős, amennyire kell.

A válaszadók 45 százaléka rendszeresen kávézik napközben a munkahelyén, míg az otthoni kávézásra minden második válaszadó havonta mintegy 3000 forintot, 38 százalékuk pedig ennél is többet költ, addig a munkahelyen is kávézók több mint felénél ez egyfajta juttatás és nem kell érte fizetni. Az ingyenes lehetőséggel azonban nem mindenki él, csak 41 százalékuk használja ki, a többiek inkább a saját ízlésviláguknak és minőségi elvárásaiknak megfelelő kávét részesítik előnyben. A kutatásban résztvevők mintegy negyede maga viszi az alapanyagot a munkahelyére és ottani géppel készíti el, minden 10. válaszadó pedig a kész kávét viszi termoszban magával minden nap.

A Costa Coffee közölte, a különböző napszakokban más kávét fogyasztanak a dolgozók: a munkahelyeken

  • a reggeli időszakban az erősebb, eszpresszó típusú kávét (86 százalék), míg
  • az ebédet követő délutáni órákban inkább kapucsínót (53 százalék), illetve ebben az időszakban népszerű a latte macchiato (56 százalék) és az ízesített kávé (74 százalék) is.

A kutatás 2721 válaszadó közreműködésével készült.

Címlapról ajánljuk
A 300 eurót is meghaladhatják az idei húsvéti költségek Szlovákiában

A 300 eurót is meghaladhatják az idei húsvéti költségek Szlovákiában

300 eurónál is többe kerülhet az idei húsvéti bevásárlás Szlovákiában. A Partners piackutató vállalat számításai szerint, 5 százalékkal kénytelenek többet költeni erre az emberek, mint tavaly. Az élelmiszer drágább, a húsvéti díszítés kicsit olcsóbb lett. Egyre több ünnepi asztalon jelenik meg a bárányhús.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.02. kedd, 18:00
Káel Csaba
a MÜPA vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
Spanyol szupervonat-gyártót vennének magyarok - Miért izgalmas ennyire a Talgo?

Spanyol szupervonat-gyártót vennének magyarok - Miért izgalmas ennyire a Talgo?

Pár hónapja már voltak pletykák, március elején pedig hivatalossá vált, hogy spanyol vonatgyártót venne egy magyar befektetői csoport, több mint 200 milliárd forintért. A hírek szerint a spanyol kormány igyekszik keresztbe tenni a Talgo nevű cég felvásárlásának, és nemrégiben felbukkanhatott egy újabb potenciális vevő is, így korántsem biztos a siker. Összeszedtük, hogy hol tart most a sztori, hogy mit gyárt pontosan a Talgo, és hogy miért kell ennyire a spanyol cég a magyar befektetőknek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×