Évente tízezernyi magyar járművezető vesz részt után képzésen bevont jogsijának visszaszerzése vagy vészesen gyarapodó büntetőpontjainak a csökkentése miatt olvashatjuk a vezess.hu cikkében. A portál felsorolja milyen vétségekért hány büntetőpontot kaphat a felelőtlen autós.
Eszerint, a jobbra tartási kötelezettség megsértéséért csupán 1 pontot adnak, ezt részben ki is szedik a most újraírt KRESZ-ből. Valamivel szigorúbban büntetik a záróvonalon és a járműforgalom elől elzárt területen való áthaladást (2 pont), a menet közben kézben tartott mobil használatáért 3, a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megszegése miatt 4 büntetőpontot írnak be a járművezetők digitális ellenőrzőjébe. A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló jármű melletti – megállás nélküli – elhaladás 5, az autópálya leállósávján történő haladás 6 pontos mutatvány.
Hétpontos büntetési tétel valamiért nincsen,
de 8-at több mindenért lehet bezsebelni, többek között a vasúti átjárón áthaladás szabályainak megsértéséért, ittas vezetésért és a megengedett legnagyobb sebesség túllépéséért is ennyit adnak. Kilenc ponttal a közúti balesetet okozókat büntetik, 11-gyel pedig a cserbenhagyást és a közúti veszélyeztetést szankcionálják, amelyek már bűncselekménynek minősülnek, ezek a legfontosabbak.
Természetesen nem lehet a végtelenségig gyűjtögetni és mosolyogva tovább száguldani, 18 a határ. Ha elérte vagy meghaladta ezt a pontok száma, oda a jogsi. A visszavont vezetői engedélyt a leadástól számított hat hónapot követően vissza kell adni, ha a járművezető igazolja, hogy miután elvették a jogosítványát, után képzésen vett részt, és a vezetési jogosultság külön jogszabályban meghatározott egyéb feltételei fennállnak. Akinek mindez új, és most 16 ponttal a zsebében kiverte a víz, annak az is hasznos információ lehet, hogy
van lehetőség a 18-as határ előtt csökkenteni őket.
Összesen hatféle után képzés létezik, hiszen az elkövetett bűnök is sokfélék. Egyesek lehet, hogy csak két záróvonal-átlépés után akarnak pontszámot csökkenteni, míg mások notórius gyorshajtók, a harmadik alkoholista létére autót vezet, a negyedik konkrétan embert ölt és bírósági ítélet vette el a jogosítványát.
Mivel a különféle után képzési programok adatai több ponton átfedést tartalmaznak, a vezess.hu szó szerint közöli az értelmezésük mellé küldött minisztériumi magyarázatot.
"Azon járművezetők, akiknek közlekedési előéleti pontjainak száma elérte vagy meghaladta a 18-at, és ennek következtében vezetői engedélyük bevonására került sor, az esetek döntő többségében a III. programra kapnak besorolást, de – a programot megelőző feltárás eredményének függvényében – előfordul, hogy I. vagy II. programot szükséges elvégezniük. Mindemellett a feltáró team szakmai döntése alapján, III. programra történő besorolást azon járművezetők is kaphatnak, akik esetében a jogosítvány bevonása egyéb okból (azaz nem az összegyűlt közlekedési előéleti pontok miatt) történt meg. Tovább árnyalja a képet, hogy az után képzési feltárás eredménye alapján az I-II-III. program bármelyikére bármely más ügyfél is kaphat besorolást.”
Mielőtt elmondanánk, hogy mit takar a III-as program, érdemes szót ejteni az úgynevezett feltáró foglalkozásról, az utánképzésre kötelezetteknek ugyanis részt kell venni ilyenen, ez dönti el a további sorsukat.
„A feltáró csoport feladata, hogy az elkövetett cselekmény (cselekmények), valamint a feltárás eredményeinek összevetését és elemzését követően a domináns probléma megoldását legjobban szem előtt tartó és azt leghatékonyabban kezelő után képzési programra irányítja az arra kötelezetteket. Az után képzéseket lebonyolító foglalkozásvezető a feltáró team értékelése, valamint minden esetben az adott programra sorolt járművezetők alkotta csoport összetétele alapján és egyben egyedi problémáira fókuszálva, a feltárásra kötelezett személyekhez igazítva állítja össze a képzési programot. Ennek megfelelően a programok egyediek.”
Az elmúlt évtizedben sok tízezer autós által elvégzett III. program egy kétalkalmas, pedagógiai, „csoportdinamikai módszerek alkalmazásával lefolytatott” tréning jellegű (elméleti) tantermi foglalkozás. A foglalkozás jellegéből adódóan iskolapadsorok helyett jellemzően félköríves elrendezésű tanteremben zajlik, nagyjából úgy képzeljük el ezt, ahogy a filmekben látjuk az egykor alkoholproblémákkal küzdők és ex-drogosok beszélgetéseinek az ültetésrendjét - írja a portál.
A III. programot ketten vezetik: egy közlekedési szakember és egy pszichológus.
Mivel ezen a programon a járművezetők javarészt közlekedési kihágások miatt vesznek részt, a foglalkozásokon egyfelől önismereti, személyiségi, valamint közlekedéspszichológiai teszteket töltenek ki. Ezeket aztán közösen kiértékelik ezeket, így a csoporttagok által elkövetett hibák minden résztvevő számára ismertté válnak, ezek együttes megoldása pedig a képzés hatékonyságát és dinamikáját fokozza. Vagyis itt is adott a hasonlóság a filmes jelenthez: ez vagyok, ezt műveltem… stb.
Ezek mellett közlekedési kultúra és viselkedés témájú beszélgetéseket folytatnak az autósok, illetve „szabályismereti, szabályossági magyarázatokat kapnak a veszélyhelyzetek felismerése, a szabályok megfelelő alkalmazása, valamint a szabálykövető magatartás kialakítása és erősítése érdekében.”