eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
close up safety belt in a car
Nyitókép: thongchuea/Getty Images

Védelmi sáv, minimális sebesség, várakozni szabad – újabb részletek az új KRESZ-ből

Rengeteg javaslat érkezett a közlekedési szabályrendszer módosítása közben a munkacsoportokhoz, számos biztonsági újdonságot tartalmazhat majd a megújult KRESZ.

A tervek szerint az utasok, de különösen a gyermekek biztonsága érdekében a jelenleginél részletesebben szabályozza majd az új KRESZ a biztonságiöv-használatot és azt, hogy ki a felelős a gyermekbiztonsági rendszerek használatáért. Ami a biztonsági öv bekapcsolását vagy be nem kapcsolását illeti, a szabály nem változna: az övhasználat felelőssége az adott ülésen utazót terheli - írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

14 éven aluli gyermek esetében viszont az öv vagy a biztonsági gyermekülés használatáért a felügyeletre alkalmas kísérő, annak hiányában a gépjárművezető lesz a felelős. A 6 évesnél fiatalabb gyermek járművön csak arra alkalmas személy felügyelete mellett utazhat. A 3. életévét be nem töltött gyermek felügyeletét ellátó személyeknek távolsági buszon pedig csak ülve lehet majd utazni.

Valamennyi járműre vonatkozóan mindenkori kivilágítási kötelezettséget írna elő az új KRESZ, a láthatóság korlátozottsága esetén kötelezővé tenné a távolsági fényszóró használatát lakott területen kívül, persze megkötésekkel.

A mindenkori kivilágítás kötelezettsége a kerékpárosokra és rolleresekre is érvényes lenne, kivéve, ha jó látási viszonyok közepette kerékpárúton közlekednek.

Bevezetné ezen kívül az új szabályrendszer a védelmi sáv fogalmát. Ez a jobboldali sáv jobb szélétől számított egy méteres sávot jelentené, kivéve, ha ott különleges rendeltetésű sávok, busz, kerékpár, gyorsító vagy lassító, illetve parkolósáv van. Ott kellene majd haladniuk például a gyalogosoknak és a gyalogosok zárt csoportjainak, amennyiben az úttest használatára kényszerülnek, a kerékpárosoknak és a különleges kerékpárok vezetőinek, ha nem a kerékpárnyomon haladnak, és azon járműveknek, amelyek nem műszaki okokból a megengedettnél lényegesen lassabban haladnak.

A tervezet szerint a be- és a kihajtás a védelmi sávból az irányjelzés és elsőbbségadás szempontjából sávváltásnak minősül és ennek megfelelően kell eljárni.

A javaslatok között szerepel még, hogy bizonyos esetekben a járművezetőknek le kell majd mondaniuk az őket az általános szabályok szerint megillető elsőbbségről. Elsőbbség illetné meg minden esetben a megállóból elinduló buszokat, iskolabuszokat, és le kellene mondani a megszűnő sávban legelöl haladó javára. Ezzel gyakorlatilag a cipzárszabályként ismert közlekedési helyzet bekerülne a közlekedési szabályrendszerbe.

Az új KRESZ-hez érkezett javaslatok különbséget tennének az "előzés" és az "egymás mellett elhaladás" között. Továbbá számos európai országhoz hasonlóan a KRESZ a jövőben nálunk is szabályozná a sérülékenyebb közlekedőkkel tartandó oldaltávolságot. Eszerint 50 km/h alatt egy, felette másfél méteres oldaltávolságot kell majd tartani.

A villamosközlekedésre vonatkozó szabályokat is egyszerűsítenék: a sínen haladó járműveknek bizonyos körülmények kivételével elsőbbségük van.

Bizonyos értelemben búcsút inthetünk a várakozni tilos tábláknak, a javaslatok szerint ugyanis magát a várakozás fogalmát is törölnék a KRESZ-ből. Oktatók jelezték, hogy sok tanuló számára nehezen érthető, mi a különbség a várakozás és a parkolás között a gyakorlatban. A jövőben megállásnak minősülne, ha a jármű úgy áll meg, hogy a vezető az autóban marad, az egyéb okból történő, de öt percnél nem hosszabb ideig tartó várakozás is megállásnak minősülne. A várakozás, mint öt percnél hosszabb, de pontosan meg nem határozott ideig tartó megállás, megszűnik, helyébe a parkolás lép.

Új szabály vonatkozna a balra kanyarodásra is: ne csak az legyen kötelező, hogy a balra kanyarodó jármű a manőver végén az út jobb oldalára érkezzen, hanem az is, hogy - ha ennek nincs akadálya - a kanyar ívének is mindig a jobb oldalán haladjon, a kanyar ívének képzeletbeli középpontját is jobbról kerülje meg.

Az autópályán a jövőben csak azok a járművek közlekedhetnének, amelyek folyamatosan képesek 70 km/h sebességgel haladni

- írja a portál. A változás nemcsak abban áll, hogy a minimális sebesség határát 60-ról 70 km/h emelnék. Az elvárt folyamatos haladási képesség azt jelenti, hogy nemcsak sík úton, hanem emelkedőn is képesnek kell lennie a járműnek a 70-es tempót tartani.

Új nevet kapna a leállósáv is, mert, mint írják, jelen formájában megtévesztő lehet. Az új szabályrendszerben műszaki sáv lenne a hivatalos megnevezése.

Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×