Infostart.hu
eur:
388.75
usd:
330.22
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: BKK

Nyilvánvalóvá tette a BKK, mi mindenre lenne hajlandó a plusz bevételért

A tavalyi év meglehetősen viharosan alakult a közlekedési vállalat számára, ráadásul mind a jegyekben, mind a finanszírozásban változások történtek, így az idei üzleti tervüket is eszerint állították össze.

Meglehetősen ellentmondásos üzleti tervet készített az idei évre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt., ezt az előző évi beszámolóval együtt szerdán tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés - írja a Népszava. Mint említik, a kiindulópont a meglehetősen viharos 2023-as év volt, amikor a likviditási problémákkal küzdő fővárosi önkormányzat nem tudta biztosítani a közlekedésszervezéshez szükséges önkormányzati támogatást, így a többi között a BKV működésére átmeneti hitel felvételére kényszerült a cég. A 24 milliárd forintos kölcsönt azóta visszafizették, és a 673 millió forint kamatot is állta a főváros.

Tavaly összesen 150,3 milliárd forint támogatást kapott a BKK a fővárostól közlekedésszervezésre, így a közlekedési vállalat működtetésére, ezen túl külön tétel volt a közútkezelés, a taxik ellenőrzése és a projektek menedzselése, amiket úgyszintén támogatott az önkormányzat.

Azonban a BKV a tevékenysége alulkompenzálása miatt pluszban kért 32 milliárdot, de ebből csupán 2,7 milliárdot kapott meg, tekintettel a nehéz finanszírozási helyzetre. Így a BKV 29,7 milliárd forint adózás előtti veszteséggel zárta az előző évet

- írja a lap.

Ellenben a vállalat menetdíj-bevétele több év után 2023-ban meghaladta a pandémia előtti szintet, és a tervezettnél 8,5 milliárd forinttal több, 69,9 milliárd forint lett. Ebből a MÁV-HÉV-Volánbusznak az agglomerációs utazások után valamivel több mint 2 milliárd forintot kellett átadni. Az utasszám viszont továbbra is elmarad a koronavírus-járvány előttitől.

Fontos szerep jutott a bevétel növekedésben a repülőtéri busz, a 10 darabos gyűjtőjegy és a helyszínen váltott vonaljegyek év közbeni áremelésének. Ezek az emelések emellett kompenzálták, hogy március 1-től díjmentesen utazhattak a 14 éven aluliak.

A lap arról tájékoztat, hogy a BKK azonban kissé meglepő módon abból indult ki - a Fővárosi Közgyűlésnek készített előterjesztés szerint -, hogy részben a társszolgáltatókon keresztül az új elszámolás alapján befolyó menetdíjbevétel nem csökken. Mi több, abban bíznak, hogy a tavalyihoz hasonlóan idén 2,1 milliárddal több, összesen 72 milliárd forint bevételt tudnak elérni az eladásokból.

Az viszont biztos, hogy a BKK-nak osztoznia kell a MÁV-Volán csoporttal a fővárosi közlekedésre adott évi 12 milliárd forintos támogatáson, amit eddig teljes egészében a budapesti vállalat kapott.

De a menetdíjakban még jelentősebb kiesés lehet. A diákbérlet megszűnt márciustól, mivel senki sem vette volna a 950 forintos vármegye diákbérlet helyett, meglepő módon az üzleti tervben mégis 6,23 milliárd forintos bevételi tervszám szerepel a tanulóbérlet soron. Karácsony Gergely főpolgármester már a megállapodás bejelentésekor elismerte, hogy várhatóan 4-5 milliárd forint menetdíjbevételtől esik a főváros, de az azóta főpolgármester-választásra benevező Vitézy Dávid korábbi BKK igazgató becslése szerint akár "alsó hangon 10- 20 milliárd forintos" is lehet a kiesés. A lap információi szerint a BKK feltételezte, hogy a főváros kompenzálja majd ezt.

A BKK mégis úgy számol, hogy 30 milliárd forint keretösszegű áthidaló hitelt vesz fel március végén, amit szeptember végére törleszt is. A BKV tervezett forráshiánya 32,5 milliárd lesz decemberben, emellett a folyamatos likviditás fenntartásához szükséges 14 milliárdos folyószámla-hitelt az év végéig vissza kell fizetnie.

Ha ez elmarad, az a cég fizetésképtelenségét eredményezi.

Mint írják, mindezek tükrében nem meglepő, hogy a BKV minden lehetséges eszközt bevet a bevételek növelése érdekében. Az igazgatóság úgy döntött, a vállalat idén két irányba bővíti a tevékenységi körét:

  • játék-, könyv-, újság-, textil- és egyéb áruk kiskereskedésébe kezd,
  • illetve a jövőben külső partnerek részére síncsiszolást is végez.

A közlekedési vállalat szerint "ezzel még eredményesebbé teszik a meglévő eszközállomány értékesítését, erősítik a BKV pozitív megítélését és maximalizálják a lehetséges bevételeket az értékesítési helyek gazdagításával".

Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×