eur:
402.26
usd:
372.73
bux:
92646.62
2025. március 27. csütörtök Hajnalka
Closeup female legs feet in white sneakers are riding, kicking by electric scooter on bike path in street of modern urban city. Moving by ecological eco portable transport of future concept.
Nyitókép: monstArrr_/Getty Images

Őszre ígérik az e-rollerek KRESZ-be emelését, itt vannak a sarokkövek

Szorul a szabályozási hurok az eddig gyakorlatilag teljesen szabadon, minden szabály nélkül, szinte bárhol használható elektromos rollerek körül.

Az elektromos rollerek közlekedésének szabályozására a KRESZ-ben nagyon nagy szükség lenne, mivel egyre több az olyan a közterületeken, a közutakon bekövetkező személyi sérülésekkel és anyagi károkkal járó baleset, amiben érintettek az új fajta roller eszközök.

Nem véletlen, hogy a közlekedési miniszter nemrégiben ígéretet tett arra, hogy a belügyi tárcával közösen úgy vizsgálja majd felül a KRESZ-t, hogy az új jogszabályban már helyet kapnak az elektromos rollerek is. Egyelőre azonban még nem dőlt el, hogy az e-rollerekre a kerékpárokra vagy a segédmotorokra vonatkozó szabályok lesznek-e majd érvényesek - olvasható az Index összeállításában.

A kormányzat az e-rollerekre is vonatkozó KRESZ-módosítást még 2023. első felében tervezte bevezetni, azonban a változtatás elmaradt a kormányzati átalakítások miatt. Lázár János a közlekedési tárca vezetője pedig július 11-én közölte, hogy megkezdték a KRESZ felülvizsgálatának előkészítését, mert az jelenleg nem ad megfelelő választ az elmúlt húsz évben megváltozott közlekedési rendre. Az új közlekedési minisztérium ezért most a Belügyminisztériummal közösen vizsgálja felül a KRESZ szabályait, és az így elkészült tervezetet ősszel bocsátja majd várhatóan társadalmi vitára.

Márciusban Révész Máriusz államtitkár még azt jelentette be, hogy elkészült az elektromos rollereket érintő, vonatkozó KRESZ-módosítás tervezete, amely szerint

a 25 kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra.

Ez a szabályozás azonban csak a kis sebességű e-rollereket, segwayeket és a rollermegosztó szolgáltatások eszközeit érintené – tette hozzá –, mert ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, akkor az már segédmotoros kerékpárnak minősül és például kötelező a használatakor sisakot viselni.

A lap azt írja, hogy feltehetően egy a németországihoz hasonló, viszonylag szigorú szabályozása várható az elektromos rollerek használatának.

Németországban az elektromos rollerek kizárólag saját rendszámmal közlekedhetnek. Így a rendőri ellenőrzéseknél igazolható a megléte annak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnak, amelyet az e-rollerekre is évente meg kell kötniük a tulajdonosoknak. A szabályozás szerint az e-rollereket 14 éven aluli személyek nem használhatják, és bár a bukósisak nem kötelező az idősebbeknek, de azért erősen ajánlott. Ugyanakkor sebességkorlátozás is vonatkozik a rolleresekre. Kerékpár- vagy autóúton legfeljebb 20 km/órás tempóban lehet velük hajtani.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Marco Rubio: valaki nagyot hibázott a Signal-chattel

Marco Rubio: valaki nagyot hibázott a Signal-chattel

Az Atlantic magazin adatai szerint az amerikai védelmi miniszter két órával egy titkos támadás előtt megosztotta egy jemeni húszi vezető elleni akció részleteit. Demokrata képviselők a miniszter lemondását követelik

Nyugdíjkiegészítést fizet a kormány a magas infláció miatt

A szerdai kormányülésen elhangzottakról tájékoztatott Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. A legkisebb településen élők számára külön döntések születtek az ülésen, ezekről külön bejelentéseket tett Gyopáros Alpár kormánybiztos. Sok újságírói kérdés irányult a miniszterelnök március 15-ei beszédére és a jegybanknál zajló vizsgálatra.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.27. csütörtök, 18:00
Gacsályi József
az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgató-helyettese
Mire készül a kormány a hazai építőiparban?

Mire készül a kormány a hazai építőiparban?

A szárnyaló évek után úgy tűnik, eljött a szűk évek időszaka a hazai építőipar, a megrendelések, a beruházások és a kivitelezések számára. De mit lehet és mit kell tennie a szektor szereplőinek azért, hogy a nehezebb éveket is sikerrel vegyék, és a következő nagy felívelési szakaszra ne összeesve, hanem megerősödve álljanak a rajtvonalnál? Hogyan lehet növelni a hatékonyságot? Milyen állami szerepvállalásra van szükség? A Portfolio Építőipar 2025 konferencián többek között erről beszéltek az ágazat szakértői.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×