Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Yellow taxi cabs waiting for a passenger in Budapest
Nyitókép: Ocskaymark/Getty Images

Komoly árat kérhet a taxisoktól főváros a tarifaemelésért

Jelentős változás következhet be a fővárosi taxis járműállományban, amennyiben a taxisok elfogadják a Városháza feltételeit a tarifák emelése érdekében.

Sajtóértesülések szerint a Fővárosi Önkormányzat komoly feltételekhez köti a megállapodást a taxis tarifák emeléséről a szakszervezetekkel zajló, jelenleg is folyamatban lévő tárgyalásokon.

A Világgazdaság írt arról, hogy csak egy zöldprogram megvalósulására tett vállalás esetén támogatja a fővárosi vezetés a taxisok tarifaemelési törekvését. A lapnak a tárgyalásokra rálátó források azt mondták, hogy a javaslatnak több eleme is lenne, például a plug-in hybrid és a tisztán elektromos meghajtás kizárólagossága is szóba került, de első körben a dízelüzemű taxikról rendelkeznének.

A Városháza tervei szerint 2025-től nem lehetne dízeles járművel szolgáltatni a fővárosban.

A gazdasági lap cikke szerint a már engedéllyel rendelkező ilyen autók a korhatár eléréséig – ez a főszabály szerint tíz év – forgalomban maradhatnak, de frissen már nem lehetne dízelüzemű taxit regisztráltatni. A VG forrásai szerint a taxisközösség kénytelen elfogadni ezt a feltételt, mert csak így teremthető meg a szükséges politikai támogatás.

Az InfoRádió megkereste az ügy szereplőit. A Fővárosi Önkormányzat sajtóosztálya és az Országos Taxis Szövetség is azt közölte, hogy a tárgyalások tartalmáról, részleteiről, a megállapodásig nem akarnak nyilatkozni. Korábban az érdekképviselet elnöke azt mondta, az elmúlt évek gazdasági hatásai miatt indokolt a tarifaemelés. „Ahogy telik-múlik az idő, egyre komolyabb károkat okoz ennek a tarifának a hiánya”. Metál Zoltán időszerűnek nevezte a tarifaszerkezet, illetve maga az érték átgondolását, kiemelve, hogy ezt úgy tennék, hogy közben ne sokkolják az utazóközönséget, amit elemi érdeküknek tart. Óvatos becslése alapján

30 és 40 százalék közötti mértékben realizálódhat a tarifaemelés,

de hogy ez a várakozási-, a kilométer- vagy az alapdíjban fog „testet ölteni”, az még a következő hetek tárgyalásainak az eredménye lesz.

Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy februári háttérbeszélgetésen az InfoRádiónak mondta, elhárultak az akadályok a tarifaemelés elől. „Sára Botond (a fővárosi kormányhivatal vezetője – a szerk.) megbízásából kiadtak egy értelmezést, mely szerint […] lehet a taxisoknál árt emelni.” De az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára is kiadott egy olyan értelmezést, hogy erre van lehetőség – ismertette Kiss Ambrus hozzátéve: ennek eredményeként a főváros kezdeményezte, hogy a taxisok tegyék meg a javaslataikat, hogy kiderüljön, „hol van a legkisebb közös többszörös” és milyen megoldást lehet találni, hogy a Fővárosi Közgyűlés dönthessen a kérdésben. A főpolgármester-helyettes jelezte, itt már csak mérték kérdéséről van szó.

Február elején egyébként a Hősök terén demonstráltak a tarifaemelésért, majd a követeléseiket tartalmazó petíciót átadták a Főpolgármesteri Hivatalban és a Miniszterelnökségen.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×