Szeptember 1-jétől elindult a VIZA-rendszer és a lakosság figyelmét érdemes arra felhívni, hogy indulás előtt nézzék meg, hogy érvényes úti okmányokkal rendelkeznek-e – hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Baldauf Csaba, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke.
Vagy személyi igazolványt vagy útlevelet kell bemutatnia a család minden tagjának szeptember 1-jétől a szállodai recepciókon. Ennek hiányában a szállodák nem engedhetik a vendéget be.
"Hogy ne kerüljünk a új rendelkezések nem ismerete miatt kellemetlen helyzetbe,
mindenkit arra kérünk, csak érvényes okmányokkal induljon el kikapcsolódni"
– mondta az elnök.
A vendégadatok okmányolvasóval történő rögzítése, ami lényegében szkennelést jelent, minden magyarországi szálláshelyen kötelező, annak típusától és férőhelyszámától függetlenül.
Az új vendégazonosítási rendszer bevezetését elsősorban biztonsági okok indokolják. A digitális okmányolvasókon keresztül a szálláshelykezelő szoftverbe berögzített vendégadatok a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) mellett ugyanis a tárhely feladatait ellátó Vendég Információs Zárt Adatbázisba (VIZA) is bekerülnek. Az adatbázis tárhelyszolgáltatója a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).
A rendőrség a rendszert a bűnüldözés és a bűnmegelőzés, a közrend, a közbiztonság, az államhatár rendjének, az érintett és mások jogainak, biztonságának és tulajdonának védelme, valamint körözési eljárások lefolytatása érdekében, kizárólag konkrét adat keresésére használhatja majd. A VIZA rendszer kizárólag titkosított adatot képes befogadni, és adatállományában csak a jogszabályban meghatározott esetekben és módon végezhet keresést az erre feljogosított rendvédelmi szerv.
A rendszer csak Magyarországon újkeletű, a bejelentkezés és a vendégazonosítás módja Európa számos országában (Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban és Franciaországban) hasonló módon zajlik.