Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Szepessy Kornél, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója interjút ad az MTI újságírójának budapesti irodájában 2014. február 12-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Szepessy Kornél: A kapitányok néha összevissza beszélnek a járatkésés okáról

Az utóbbi években radikálisan nőtt a magyar légtér forgalma, és bonyolultabbá vált a légi irányítók számára a helyzet kezelése – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. Szepessy Kornél kijelentette, hogy a magyar légtér népszerű. A műsorban arról is szó esett, hogy a magyar légtér akár több gépet is fogadhatna, így évek óta intenzíven toborozzák a légi irányítókat.

A légi közlekedés Magyarország légterében 2014-ben alakult át, amikor lelőttek egy maláj repülőgépet Ukrajnában. Onnantól a légitársaságok gyakran Magyarország felett haladnak, így a hazai légtérbe 20 százalék extra forgalom került, a növekedés pedig évekig nem állt meg - hívta fel a figyelmet Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója.

"2017-ben egy másik jelenség, a kerozinár jelentős csökkenése és a repülési kedv megnövekedése miatt észleltük azt, hogy újra 9,9 százalékos növekedés volt a magyar légtérben, majd utána 2018-ban is. 2013-hoz képest körülbelül 60-70 százalékkal növekedett meg az átrepülő forgalom Magyarország fölött" - ismertette.

Szepessy Kornél hozzátette, hogy

a magyar légtér két okból is népszerűbb a környezőknél.

"Az egyik az az, hogy egy főáramlási útvonalon fekszik (például Dubai–London), a másik pedig az, hogy sokkal olcsóbbak vagyunk, mint a szomszédos szolgáltatók. Addig, ameddig a kerozinár nem túl magas, addig szívesen kerülnek Magyarország felé" - magyarázta.

A magyar légtér forgalmában viszont idén már csökkenést figyeltek meg. Ez a kerozin árának emelkedésével függ össze - mondta a vezérigazgató.

"Abban a képletben, amely alapján a légitársaságok nap mint nap döntenek egy várospár összekötésének optimális útvonaláról, nagyobb szerepe lett a kerozin árának, így aztán a korábban az alacsonyabb légi forgalmi irányítási díjak miatt Magyarország felé kerülő járatok átkerültek a legrövidebb útvonalakra, mert a megspórolt kerozinnal kompenzálni tudják azt, hogy valamely szomszédos szolgálatnál magasabb fajlagos díjat fizetnek az irányításért, mint a magyar légtérben" - tette hozzá.

Szepessy Kornél arról is beszélt, hogy akkor repülhetne még több gép egy-egy légtérben, ha az irányítók létszámát növelnék. Ez Magyarországra is igaz: ha tovább emelkedne a forgalmi igény, akkor a személyi kapacitásokat is bővíteni kellene - hangsúlyozta a HungaroControl vezérigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában, hozzátéve, hogy az nem fordult még elő, hogy egy gép hiányzó magyar légi irányítók miatt késett.

"A kapitányok néha összevissza beszélnek a járatkésés okáról" - kommentálta azt, hogy egy fapados járaton kedden úgy tájékoztatták az utasokat, hogy az irányítótoronyban kialakult emberhiány miatt indulnak késve. Szepessy Kornél ugyanakkor elismerte: egyre több munkatársra van szükségük.

"Azt nyugodtan mondhatom, hogy

a budapesti repülőtéren késések magyar irányítókapacitás hiánya miatt nincsenek.

A toronyban és a bevezetőszolgálatban messze vagyunk a kapacitásaink határától, az útvonalirányításban pedig, a döbbenetesen megnövekedett igények miatt igyekszünk, hogy a 2025 környékére ígért kapacitást már hamarabb elő tudjuk állítani" - mondta Szepessy Kornél.

Az utóbbi 5-6 évben ugyanis

radikálisan megnőtt a légi forgalom, a HungaroControl tavaly 1 millió 7 ezer repülőgépet irányított a magyar légtérben.

Több mint 50 százalékos növekedés zajlott le, ami oda vezetett, hogy az előre jelzett körülbelül 15-20 százalékos növekedéshez képest a felkínált kapacitásainkat lényegében elvitte a határáig" - emelte ki a vezérigazgató.

A magyar légtér akár több gépet is fogadhatna, így évek óta

intenzíven toborozzák a légi irányítókat.

A munkaerőpótlást nehezíti, hogy bár a légi irányítók a magyar átlagfizetés többszörösét keresik, szigorú egészségügyi és pszichológiai feltételeknek kell megfelelniük - hangsúlyozta Szepessy Kornél.

"Az évente induló, 12 és 20 fő közötti tanfolyamokra most már stabilan tudunk ötszáz jelentkezőt találni, akik közül a borzasztóan szigorú tesztek és kiválasztási folyamat végére fel is tudjuk tölteni a tanfolyamot, ami szeptemberben indul minden évben" - magyarázta.

Évek óta jóval több légi irányítót képeznek ki, mint amennyi a nyugdíjba vonuló kollégák pótlására elegendő lenne. Szepessy Kornél így abban bízik, hogy munkaerőkapacitásuk a következő öt évben radikálisan növekszik majd.

A folyamatos technológiai fejlesztésekkel is igyekeznek javítani a teljesítményüket

- tette hozzá a vezérigazgató. A modern számítógépes rendszerrel egy légi irányító az eddiginél több repülőgépet tud biztonságosan koordinálni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Hatalmas a felháborodás Szoboszlai Dominik szankcionálása után

A Liverpool 2–1-es győzelmet aratott a Tottenham otthonában a Premier League 17. fordulójában. A találkozó utóéletét Szoboszlai Dominik sárga lapja és az ellenfél gólszerzőjének, Richarlisonnak a büntetlenül maradt szabálytalanságai határozzák meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×