Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus

Kamionos baleset az M0-son: hosszan tolta maga előtt a keresztbe fordított autót

A körgyűrűnek saját rendőrsége, autópálya-alosztálya van, róluk közölt izgalmas cikket a Zsaru magazin.

Két bázis felel az M0-s gyűrű rendjéért, a magazin a déli véget látogatta meg.

A gyorsforgalmi út jelenlegi hossza 2013-ban alakult ki. Több évtizedre visszatekintő koncepció a fővárosba sugár­irányban befutó autópályák összefogása.

A „déli” szektor a budaörsi 0-s kilométertől az M5-ös 30 800-as kilométerszelvényéig tart. Egy 1977-es tanulmány 36–58 ezer járműre becsülte a déli szektor 2010-es napi forgalmát, ehhez képest csúcsidőszakban, jellemzően nyáron vagy ünnepek táján, 24 óra alatt 140 ezer áthaladó egységet is regisztráltak már - írja a Zsaru magazin.

A zsaruk mindent megtesznek azért, hogy a körgyűrű valóban a biztonságos, hatékony haladás helyszíne legyen.

Tévhit, hogy az számolná fel a telítettséget, ha az adott autófolyam minél nagyobb tempóval repesztene végig az M0-son. A fokozott sebesség ugyanis több balesethez vezetne, ami további zsúfoltságot idézne elő.

Az autópálya-zsaruk ezért a járműforgalmat a biztonságosan uralható, előírt sebesség betartására ösztönzik.

Nyelvi sokszínűség

A körgyűrűn nem teljesíthet szolgálatot akárki. Szükséges a nyelvtudás, helyszínelői gyakorlat sem árt, vezetni pedig nagyon tudni kell. Az autópálya-zsaruk a magyar rendőrség járműflottájának krémjéhez tartozó, csak típusvizsgával vezethető, nagy teljesítményű szolgálati autókkal látják el feladataikat.

Szolgálatkezdéskor mindkét irányba, az M5-ös és az M1-es felé is megindul egy-egy pályatesten a kijelölt egység, menet közben figyelik és szűrik ki a szabálytalankodókat.

Az iskolákban megtanult német vagy angol mellé a legtöbben elsajátították valamilyen szinten a gyakran alkalmazandó török, román, görög, illetve valamelyik szláv nyelvet is.

Az autóút nemzetközi terep, Európa tranzitforgalmának egyik csomópontja.

A sebesség-ellenőrzés mellett fontos a baleset kialakulását hordozó közúti magatartásformák visszaszorítása. Sok a csatolt vontatmány, reneszánszát éli a Nyugat-Európából tréleren behozott használtautó-kereskedelem. A fuvarozók sok esetben a szabályok megkerülésével törekednek profitmaximalizálásra, így ezekre a járműcsoportokra kiemelten figyelnek a magyar rendőrök.

Nem mindennapi balesetek

A kamionosokat nem tekintik „elkövetői körnek”, tudják, hogy munkájuknak és járműveiknek az átlagos autósok előtt ismeretlen tulajdonságaik vannak. Egy kamion vezetőfülkéjéből a sofőr például nem lát a járműve elé.

Volt olyan baleset, amikor egy személykocsi vezetője féktávolságon belül hajtott egy becsatlakozó útról a szabályosan haladó nehéz-tehergépkocsi elé,

az ütközés következtében pedig a nagyobb jármű keresztbe fordította maga előtt a kisebb autót.

A kamionos nem vette észre az ütközést, a holttérben lévő autót sem látta, így tudtán kívül egy kilométeren tolta maga előtt. A személykocsiban nem működött a kürt, a sofőr nem tudott jelezni, a szembejövők villogtatásából lett gyanús a kamionosnak, hogy valami nincs rendben.

Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 08:35
×
×
×
×