„Optimális esetben március második felében tudjuk a nagyobb léptékű kátyúzási és felújítási munkákat elindítani” – közölte a Vezessel a Magyar Közút Zrt (MK). „A napi plusz 5-8 fokos átlaghőmérséklet beálltával megkezdjük a burkolathibák melegaszfaltos technológiával történő végleges helyreállítását” – ezt már a Budapest Közút Zrt. (BK) nyilatkozta. Mivel március 10-12. környékén a hajnali órákra is plusz fokokat jeleznek elő az időjósok, napközbeni csúcshőmérsékletre pedig 10 fok körülit, lassan beindul az úthálózat országos kátyútlanítása.
Minden évben az az autósok érzése, hogy több az úthiba, mint korábban, idén is ez a szubjektív benyomásunk, megkérdeztük hát az ország két legnagyobb útkezelőjét: mit mutatnak az adataik? Ami ennél is fontosabb: milyen erőkkel készülnek az utak rendbe tételére?
„2017-ben összesen 150 úthibából eredő kárbejelentés érkezett, míg 2018-ban eddig 224” – írta a szerkesztőségnek a Magyar Közút, amelynek munkatársai 32 ezer kilométer hosszú országos közúthálózatot figyelnek és javítanak egész évben. A települések közötti sztrádák, autóutak, fő-, és mellékutak tartoznak hozzájuk, ezeken télen is „folyamatosan, ütemezetten” kátyúznak, már amikor ezt az időjárás engedi.
Ezek a javítgatások nem jelentenek végső megoldást. Téli kátyúzásra egyrészt tartósan száraz, csapadékmentes időben van lehetőség, azaz korlátozottan, ráadásul ezek a foltozások csak ideiglenesek. A melegaszfalt-keverő telepek télen zárva vannak, ilyenkor ún. hideg aszfalt használatával alkalmi kátyúzásokat végeznek, ami szintén fontos, de általában nem tartós, nem végleges megoldás. Télen elsősorban a hóeltakarításra és a síkosságmentesítésre fókuszálnak.
„A tartósabb kátyúzási munkákat mindig a téli üzemeltetési időszak után, vagyis március hónaptól tudjuk végezni, ezzel egy időben indulnak el a teljes körű útfelújítási munkáink valamennyi megyében idén is” – mondja az MK.