A december elején a Pillangó utcánál történt metróbaleset után sebességkorlátozást vezettek be a vonalon, emiatt lassabban közlekednek a szerelvények. Az Örs vezér tere és a Stadionok között út nagyjából 10 percig tart.
„A metróvezetőknek május 1-jéig szóló rendelkezést adtak ki, de úgy gondoljuk, hogy ez egy olyan tág határidő, amin belül remélhetőleg ez a probléma megoldódik”
- közölte Bíró Endre.
Kifejtette: ha a balesetnek minden okát és következményét feltárták, és a vizsgálatot lezárták, intézkedéseket vagy intézkedéssorozatot kell meghozni. Ezek az intézkedések vonhatják maguk után azt, hogy megszűnik a sebességkorlátozás.
Az egyesület elnöke közölte: a vizsgálatnak azt kell tisztáznia, hogy a jármű és a folyamatos vonatbefolyásoló berendezés közül melyik volt az, amelyik nem biztosította azt, hogy ilyen ne fordulhasson elő.
Hozzátette: az előfordulhatott, hogy ez a két berendezés nem kooperál egymással megfelelően.
„Tehát lehet arra gondolni, hogy a jármű fékrendszere egy csúszós pályán nem hozza azt a fékutat, ami elvárható lenne. Ha pedig elfogadom azt, hogy ez a jármű ezt a nagyon hosszú fékutat tudja biztosítani, akkor viszont ehhez nem megfelelően van beszabályozva a folyamatos vonatbefolyásoló berendezés” - fejtette ki a Metróért Egyesület elnöke.
„Ennek a két rendszernek az összehangolását meg kell oldani” - mondta Bíró Endre.
Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ezek egyelőre feltételezések.
A Metróért Egyesület elnöke közölte: a vizsgálat az ismereteik szerint 30 napon belül lezárul.
„A vizsgálat két szálon folyik: elsősorban a Közlekedésbiztonsági Szervezetnél, illetve vele partnerként a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztálya is vizsgálatot folytat” - emlékeztetett Bíró Endre.
A korlátozással kapcsolatban Bíró Endre elmondta:
reggel és a délutáni csúcsforgalomban a menetidő körülbelül 6-8 perccel hosszabbodik meg a Déli pályaudvar és az Örs vezér tér között. A 18 perc helyett 25 perc körüli a menetidő.
Bíró Endre elmondta: jelenleg járműhiány van a 2-es vonalon, mivel a két balesetet szenvedett jármű nem közlekedik, illetve volt két másik szerelvény, amelyek tartós meghibásodás miatt nem volt forgalomképes.
„Hosszú ideig éppen a fékrendszeri problémák miatt nem kapta meg a jármű a típusengedélyt. Ám akkor nem csúszásvédelmi problémát észlelt a Nemzeti Közlekedési Hatóság” - emlékeztetett a Metróért Egyesület elnöke.
Bíró Endre kifejtette: nagyon röviden leegyszerűsítve az volt a probléma, hogy egy metrónál két egymástól teljesen független fékrendszernek kell működnie. Ezért egy olyan szoftverváltoztatás történt, amit a közlekedési hatóság elfogadott.