A városvezető úgy vélte: ha a városhatártól számítanák a zónát, az azt jelentené, hogy 2013 közepétől mindenkinek fizetni kellene, "aki beteszi a lábát Budapestre", a vidékről látogatóba érkező családtagoktól kezdve az Országgyűlésbe érkező parlamenti képviselőkig. Hozzátette: a városhatárokon "pont semmilyen" tömegközlekedési eszközre nem lehet átszállni.
A tanácskozáson résztvevő polgármesterek személyét firtató előző napi sajtóhírre utalva elmondta: azért őket hívta meg, mert az egyik - Láng Zsolt (Fidesz-KDNP) - a parlament önkormányzati bizottságának elnöke, a másik - Nagy Gábor Tamás (Fidesz-KDNP) - a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének (BÖSZ) elnöke, a harmadik - Wintermantel Zsolt (Fidesz-KDNP) - közlekedésmérnök és szakértő. Bús Balázs (Fidesz-KDNP) óbudai polgármesterre utalva jelezte: a tanácskozásra nem azt hívta meg, aki "szociális munkás alapfoglalkozású és azt javasolta, hogy egész Budapest területére vezessék be a dugódíjat".
A városvezető tájékoztatása szerint két behajtási zónahatárt vizsgálnak: az egyik a Hungária körútra vonatkozik, a másik egy ehhez képest szűkebb pesti városmagra, a budai oldalon a jelenlegi elképzelések szerint a Margit körút vonala lenne a határ.
A fizetendő díjjal kapcsolatban Tarlós István jelezte: személyes álláspontja, hogy a zónában lakók ne fizessenek, mindenki más viszont viszonylag magasabb összeget, 4-500 forintot fizethetne. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem ebben, hanem a kedvezményekben, a kedvezményezettek megállapításában lesz nehéz megegyezni.
A főpolgármester azt is hangsúlyozta: szeretné világossá tenni, hogy az úgynevezett dugódíjat mindenképpen be kell vezetnie a fővárosnak, ugyanis elődje, a szabad demokrata Demszky Gábor a négyes metró uniós támogatásának feltételeként vállalta azt.
Tarlós István szólt a taxirendeletről is, elmondása szerint szégyen az, ami Budapesten taxi-ügyben zajlik, az autók megjelenése "kriminális", bizonyos helyeken alvilági módszerekkel harcolnak a piacért, ezért ezt a helyzetet meg kell oldani.
A főpolgármester a sajtótájékoztatón, amelyet a taxis szervezetekkel folytatott tárgyalások után tartott azt mondta, néhány kérdésben engedni tudnak a szakmai szervezeteknek, ilyen a fix összegű tarifa bevezetése, és az egységes megjelenés dizájnja is. Két dologban azonban nem tudnak kompromisszumokat kötni: a rendelet elemeinek egységes időpontban való bevezetése, illetve a műszaki paraméterek meghatározása. Ezzel kapcsolatban jelezte: nem lehet "méltatlan" körülményeket teremteni.
MSZP: a főváros a nagyarányú forráskivonást pótolná a behajtási díjjal
Az MSZP fővárosi képviselőcsoportjának vezetője szerint a behajtási díjra adóként tekint a főváros, amellyel a költségvetési forráskivonást próbálja ellensúlyozni a városvezetés.
Horváth Csaba (MSZP) csütörtökön Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatójára reagálva azt közölte az MTI-vel, hogy az úgynevezett dugódíjnak a forgalmat kellene szabályoznia. Kitért arra is, hogy az Európai Unió a négyes metró támogatási szerződésében nem jelölte meg a díj összegét, így a főváros azt akár egy forintban is megállapíthatná.
A szocialista frakcióvezető szerint lelassult a felkészülés, elmaradtak az előfeltételként megszabott beruházások, így 2013-ban megfelelő szakmai alapon nem lehet bevezetni a rendszert. Véleménye szerint a városvezetés adóként akarja használni a behajtási díjat, hogy pótolja "azt a 200 milliárd forintos forráskivonást, amelyet az Orbán-kormány a négyéves ciklusában végrehajt Budapesten".
Az MSZP-s politikus álláspontja szerint a dugódíj bevezetése ellenére "ugyanaz a rozsdás busz" jár majd, a szolgáltatás színvonala nem változik.
Horváth Csaba bírálta a főpolgármestert amiatt, hogy a kedd délelőtti egyeztetésre nem hívta meg a dugódíj "kritikusait" és az ellenzéki vezetőket.
A taxisszabályozásról szólva azt mondta: bizonyos alapelvekkel egyetért, de azzal nem, hogy a főváros "diktátumként" hozza a rendeletet.






