A védelmi munkákban országszerte összesen 11 ezren vesznek részt, és csaknem ugyanennyi embert lehet riasztani szükség esetén - tájékoztatott a katasztrófavédelem szóvivője.
Közben újabb 550 katonát vezényeltek a gátakra, 150-en Szolnoknál, 400-an Szelevény és Tiszasas között dolgoznak.
Dobson Tibor felhívta a figyelmet arra, hogy elsősorban nem a magas vízállás, hanem a hosszan tartó tetőzés és a lassú apadás okozhat problémákat a Tisza mentén.
Összesen 716 kilométeren van árvízvédelmi készültség a Tiszán, a Zagyván, a Maroson és a Hármas-Körösön - közölte az Országos Műszaki Irányító Törzs illetékese. Antók Gábor elmondta: a Duna vízállása reggel Bajánál 780 cm, Mohácsnál pedig 801 cm volt.
A Tisza Tiszabecsnél apad, a Vásárosnamény-Záhony közötti szakaszon enyhén árad.
Tokajnál a folyó vízállása 809 cm volt, a tetőzés óta 83 cm-t apadt.
Tiszafüredtől a déli országhatárig továbbra is árad a folyó. Szolnoknál reggel 983, Szegednél 947 cm volt a vízállás. Mindkét városnál a napokban várható tetőzés.
A Bodrogon folytatódik a lassú apadás, Sárospataknál a vízállás 636 centiméteres volt. A Körösök és a Maros továbbra is árad.
A Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság tájékoztatása szerint azért van szükség újabb munkaerőre, mert a csapadékos időjárás miatt a korábban jelzettnél várhatóan magasabb lesz a folyó vízállása a tetőzéskor. A katonák közül 150 Szolnokon, 400 pedig Szelevény és Tiszasas között dolgozik.
Szolnoknál hétfőn, Szegednél néhány nappal később várják a Tisza tetőzését. A csongrádi megyeszékhelynél a vízszint már meghaladta az 1970-ben mért 960 centiméteres rekordértéket, hétfőn reggel elérte a 964 centimétert. A tetőzést 980 centiméterre várják. Közben a szakemberek arról számoltak be, hogy Szolnoknál is a korábbi becsléseknél nagyobb, 10 méteres vízállás várható.
Korlátozó intézkedések Szegeden
Szeged polgármestere közölte: korlátozó intézkedést vezettek be a városban. A Tisza mindkét partján csak az árvízi védekezésben résztvevők tartózkodhatnak a gátak és a védművek közelében. Botka László hozzátette: a város lakóit arra kérték, ne használják gépkocsijaikat, hanem a most ingyenesen igénybe vehető tömegközlekedési járművekkel utazzanak.
Szeged polgármestere az InfoRádiónak elmondta azt is: a városban teljes szivattyúzási tilalmat rendeltek el. Arra kérték a lakosságot, ha bárki árvízi jelenséget észlel háza környékén, ne maga intézkedjen, hanem értesítse az árvízvédelmi szakembereket.
Egy órát is késhetnek a vonatok
Továbbra is 30-60 perces késésre kell számítani a Budapest-Szolnok-Nyíregyháza-Debrecen, illetve Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vonalon a tiszai árvíz miatt.
A vasúttársaság szóvivője elmondta: hétfőn a vasárnapi menetrend lesz érvényben, és mentesítő járatokat indítanak a Nyíregyháza Debrecen-Miskolc-Budapest vonalon.
Kavalecz Imre hozzátette: továbbra is érvényben vannak a Tisza magas vízállása miatt bevezetett korlátozások. Ennek értelmében a Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza, Szolnok-Szentes és Szolnok-Békéscsaba vasútvonalon a személyvonatok egy része csak Szajolig jár onnan autóbuszok viszik az utasokat Szolnokra.
A szóvivő tájékoztatása szerint kerülő úton közlekednek a szerelvények a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen vonalon, és mintegy egyórás késéssel közlekedik a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza InterCity vonat.
Debrecen és Püspökladány, illetve Nyíregyháza és Záhony között a közvetlen InterCity összeköttetés szünetel. Nem jár a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-Szolnok-Kecskemét-Szeged útvonalon tervezett Desiro IC vonatpár sem az árvízi korlátozások miatt.
Nyolcmilliárd forintot vitt a víz
Az ár- és belvízvédelmi munkálatokra az év elejétől eddig mintegy 8 milliárd forintot fordítottak, amiből az árvízvédelmi munkálatok 5,4 milliárdot, míg a belvízvédelem 2,6 milliárdot emésztettek fel - közölte vasárnap Reich Gyula, Országos Műszaki Irányító Törzs szóvivője.
{{keretes_cim}}
Fónagy János országgyűlési képviselő, a Fidesz árvízvédelmi bizottságának vezetője szerint kisebb lenne azonban a veszélyeztetettség a Tiszán, ha a kormány teljesítette volna a tervezett árvízvédelmi fejlesztéseket. Emlékeztetett arra, hogy a Horn-kormány öt, az Orbán-kormány kétszáz, a Medgyessy-Gyurcsány-kormány pedig mindössze 70 kilométernyi gátszakaszt erősített, illetve magasított meg a szükséges 800-ból.