eur:
402.75
usd:
372.23
bux:
88686.46
2025. április 1. kedd Hugó
Nyitókép: Pexels.com

Új hírek a magyar határ túloldalán épülő kínai gigagyárról

Újabb mérföldkőhöz érkezett a szlovákiai Kassamindszenten épülő kínai kézben levő svéd világmárka, a Volvo-autógyár, mivel augusztus elejére befejeződött az üzemcsarnok építésének első fázisa. Az 1,2 milliárd eurós beruházás Kassa és a magyar határ között található. A gyár 2026-tól elektromos autókat állít majd elő.

Az építkezési munkálatok első fázisának végéhez érkeztek a kassamindszenti ipari parkban, ahol hamarosan megépül Szlovákia ötödik autógyára. Az országban jelenleg négy autógyártó, illetve konszern tevékenykedik. A pozsonyi Volkswagen, a nagyszombati Stellantis, a zsolnai Kia és a nyitrai Jaguar Land Rover. Ezekhez csatlakozik hamarosan a Kassa melletti Volvo.

A kelet-szlovákiai autógyár építése tavaly decemberben kezdődött. Azóta megépítettek egy lakkozócsarnokot, egy karosszériaüzemet, egy festőműhelyt, egy öntödét, egy megmunkálócsarnokot, egy műszaki épületet, és dolgoztak a belső infrastruktúrán, beleértve a telephelyi kábelezést is. A 2026-tól elektromos autókat gyártó üzem durva építésének mintegy 60 százaléka készült el. Az építkezés második ütemében megépül a szerelőcsarnok, illetve egy másik csarnok, melyben villanymotorokat és akkumulátoralkatrészeket gyártanak majd. Jelenleg naponta körülbelül 500 ember dolgozik a gyár építésén. Ez a szám a technológia telepítése során várhatóan megduplázódik.

Martin Seman, a Volvo Car Košice szóvivője megerősítette, hogy a munkálatok a terveknek megfelelően haladnak, és az autógyárban 2026 végén megkezdődhet a gyártás, a tesztüzemet pedig körülbelül fél évvel korábban indítják el. A tervek szerint a jövő év végén kezdik meg a munkavállalók tömeges toborzását is, de a legnagyobb szlovákiai munkahelyközvetítő portálon kiemelt bérezéssel már most fellelhetők az első munkaajánlatok az autógyár részéről. Leginkább informatikai és környezetvédelmi szakembereket, gyártási menedzsereket és logisztikai munkatársakat keresnek. Lívia Lázárová, az állásközvetítő cég képviselője is megerősítette, hogy megindult a munkaerő toborzás. „A maximális létszám, amennyit 2025-ben felveszünk, 5 ezer ember” – mondta. A beszállítókkal együtt a Volvonak dolgozó alkalmazottak száma pár év alatt elérheti akár a 16 ezer főt is.

Robert Fico kormánya prioritásként tekint az autógyárak támogatására, hogy az ország továbbra is vonzó maradjon az iparág számára. Szlovákia a lakosok számának tekintetében a világ legnagyobb autógyártói közé tartozik. Tavaly összesen 1,08 millió gépkocsit gyártottak le az országban, ami 2022-höz képest majdnem százezer autóval több.

A napokban jelentek meg az első sajtóinformációk arról, hogy Szlovákiát egy újabb autógyártó is megkörnyékezte, mégpedig a kínai SAIC, vagyis a Shanghai Automotive Industry Corporation konszern, melynek legismertebb márkája az MG. Az esetleges beruházásról elsőként a Hospodárske noviny tájékoztatott. A gazdasági napilap szerint Szlovákián kívül még Magyarország, Csehország és Spanyolország is versenyben van, a végleges döntést szeptemberben kellene meghoznia a gyártónak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A juhtartók már legalább másfél milliárd forintos kárt könyveltek el
Száj- és körömfájás

A juhtartók már legalább másfél milliárd forintos kárt könyveltek el

Idehaza eddig már másfél milliárd forint káruk keletkezett a juhtartóknak a ragadós száj- és körömfájás betegség megjelenése miatt, miután hozzávetőleg 20 százalékkal csökkent a bárány ára – mondta az InfoRádióban a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója. A termelők a húsvét előtt értékesítik a szaporulat szinte 100 százalékát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.01. kedd, 18:00
Csicsmann László
Közel-Kelet szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
Itt a fordulat az amerikai tőzsdéken

Itt a fordulat az amerikai tőzsdéken

Nagyobb eséssel indult a hét az ázsiai tőzsdéken, ezt követően pedig Európában is lefelé vették az irányt a részvényindexek, csakúgy mint Amerikában: a Nasdaq vezetésével nagyobb esést láthattunk a nyitában, miután a piaci szereplőket általánosságban az amerikai recessziós félelmek, illetve a szerdán élesedő vámok aggasztják. A bizonytalanság óriási, a nyitástól távolodva markáns hangulatjavulást figyelhettünk meg. Egy ilyen bizonytalan környezetben megfelelő menekülőeszköz az arany: a nemesfém jegyzése ennek megfelelően hétfő reggel újabb történelmi csúcsot ért el. A magyar tőzsde is lefordult, az alapból rossz nemzetközi hangulat mellett az OTP és a Magyar Telekom esése is lefelé húzta ma a hazai börzét, miután Nagy Márton bejelentette, hogy árszabályozás jöhet a bankoknál és telekomcégeknél is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×