Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Nyitókép: Pixabay

Óriási konténerhiány akadályozza a nemzetközi kereskedelmet, bénító a drágulás

Miközben a kínai elnök a szabadkereskedelem és a globalizáció fontosságát ecsetelte davosi beszédében, egy gyakorlati gond okoz fejfájást a világkereskedelemben: a konténerhiány. A szállításhoz szükséges eszközök díjai legalább a négyszeresükre ugrottak.

A pandémia felpörgette az online kereskedelmet és a Kínából származó importot. Az áruk célba juttatása viszont egyre nehezebb: az elmúlt két hónapban közel a négyszeresére emelkedtek a szállítási költségek az üres konténerek hiánya miatt.

„A Covid-19 miatt a globális ellátóláncok teljesen elakadtak. Késnek a hajók, felborult a kereslet és kínálat egyensúlya.

Az üres konténerek nem ott vannak, ahol kellene, hogy legyenek”

– magyarázta a helyzetet Michael Amri, a Seafreight FCL szállítócég globális ügyekkel foglalkozó igazgatója.

Novemberben még kétezer amerikai dollárba került Európába küldeni egy szabványos, 12 méter hosszú és 200 háztartási mosógép szállítására alkalmas konténert. Mostanra a költség már kilencezer dollárnál jár, mert a szűkössé vált forrásért versengő ügyfelek egymásra licitálnak.

A tavalyi év első felében, amikor a világjárvány első sokkja és a karanténok miatt visszaestek a szállítások, több ezer üres konténer rekedt Európában és Amerikában – írta a Financial Times (FT). Az év második felében felpörgött a gazdasági aktivitás és nyugaton megugrott az ázsiai gyártású termékek iránti kereslet. A szállítókapacitásért indult verseny pedig drámai módon megemelte az üres konténerek árát.

A helyzetet tetézi a kikötőkben kialakult zsúfoltság és az, hogy a szállítók extra pénzt számolnak fel, amiért késik konténereik kirakodása.

Európa azért is járt rosszabbul, mert inkább az Egyesült Államokba történő szállítások kapnak elsőbbséget.

Ezeken az útvonalakon a kínai kormány arra kérte a szállítókat, hogy ne emeljék az áraikat.

A brexit utáni szállítási nehézségekkel szembenéző briteknek még többet kell fizetniük, mint a többi európainak. Philip Edge, az Edge Worldwide nevű brit szállítócég főnöke azt mondta, hogy már 12 ezer dollár kértek tőle egy szabad konténerért.

A brit Háztartási Gépgyártók Szövetsége pedig közölte:

2020 eleje óta 300 százalékot emelkedtek a szállítási költségeik.

Ez azt jelenti, hogy vannak esetek, amikor többe kerül az áru szállítása, mint a profit és így a költségeket át fogják hárítani a fogyasztókra.

Egy manchesteri szabadidőtermék-kereskedő a neve elhallgatását kérve arról beszélt az FT-nek, hogy még mindig nem tud leszállítani bizonyos novemberi megrendeléseket.

„A kérdés: kifizessem-e a 12 ezer dollárt és áthárítsam-e a költséget a vásárlókra, vagy várjak és megkockáztassam, hogy kifogy a készlet?”

Közgazdászok szerint érezhető, hogy a helyzet kezdi fenyegetni a nemzetközi ellátási láncokat. Az IHS Markit piaci elemzőcég szerint az euróövezetben a szállítási késedelmek ismét elérték a tavalyi karanténidőszak legrosszabb szintjét. A felmérésben megkérdezett cégek elmondták, hogy kezdenek kifogyni a raktárkészleteik. A szállítócégek most abban reménykednek, hogy a kínai újév idején hagyományosan lassuló ázsiai termelés lehetőséget ad a kikötői zsúfoltság enyhítésére és az árak ideiglenes csökkenésére.

Peter Sand, a Bimco nevű nemzetközi hajószállítási szervezet közgazdásza szerint viszont az idén még tartós maradhat a konténerhiány. A szállítókra nehezedő nyomás akkor enyhülhet, amikor a karanténok feloldásával az emberek az árucikkek mellett ismét többet kezdenek költeni szolgáltatásokra.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Súlyos csapást szenvedett el az éjjel Ukrajna, 77 ukrán drónt lőttek le az oroszok - Háborús híreink vasárnap

Súlyos csapást szenvedett el az éjjel Ukrajna, 77 ukrán drónt lőttek le az oroszok - Háborús híreink vasárnap

Éjszakai, összehangolt légicsapást mértek az orosz erők a közép-ukrajnai Kremencsuk infrastruktúrájára, ami kiterjedt áram- és vízkimaradásokat okozott – közölte vasárnap Vitalij Maleckij polgármester. Az orosz légvédelem vasárnap 77 ukrán drón megsemmisítéséről számolt be. Szombaton az ukrán elnök Donald Trump különmegbízottjával tárgyalt telefonon. Szintén tegnapi hír, hogy a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) friss jelentése szerint megrongálódott a csernobili szarkofág a februári dróntámadást követően, így nem tudja ellátni elsődleges biztosági feladatát, vagyis a sugárzás megakadályozását

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×