Nemcsak a biciklisek, a több autós és a rivális fekete taxisok sem szívelik az általában Toyota Priusukkal komótosan haladó és állandóan a GPS-t bámuló „übereseket”.
A londoni közlekedési hatóság, a TfL (Transport for London) ismét megfosztotta a taxiközvetítő céget működési engedélyétől. Mindez annak nyomán történt, hogy több mint
14 ezer fuvart bonyolítottak olyan vezetők, akik hamis identitást adtak meg a mobiltelefonos alkalmazásban.
Az Uber már így is két hónapos próbaidőn volt, korábbi ügyei miatt.
Most közölték vele: azonnal foglalkozzon a sofőrök átvilágításával és biztonsági kérdésekkel, mert ezek miatt megbukott a hatóság előtt. A TfL szerint „sorozatos hibák” veszélyeztetik az utasbiztonságot a népszerű és könnyen használható alkalmazásáról híres cégnél.
A működési engedély visszavonása még nem jelenti azt, hogy azonnal eltűnnének az „überesek” a londoni utcákról. A vállalat megfellebbezi a döntést és az elbírálás 21 napja alatt tovább működhet.
A közlekedési hatóság egyszer, 2017-ben már döntött úgy, hogy nem hajlandó meghosszabbítani a vállalat engedélyét, de az Uber akkor elérte, hogy 15 hónapos "kegyelemben" részesítsék.
Azóta bizonyos hiányosságokat orvosolt, de amivel nem foglalkozott:
nem engedélyezett sofőrök is feltölthetnek profilképeket a hivatalos Uber-vezetők fiókjába.
Azaz, például egy családtag lecserélheti a képet, beülhet a kocsiba és úgy tehet, mintha az eredeti sofőr lenne. Ezzel az a baj, hogy az illetőnek többnyire nincs biztosítása, amivel veszélybe kerülnek az utasok.
A TfL szerint
a felfedezett 14 ezer illegális fuvart 43 vezető bonyolította le.
A jogsértő utak jobbára a tavalyi év végén és az idei év elején történtek, bár három hete is volt ilyen eset – emlékeztet a Guardian című lap.
Az „álsofőrök” között voltak olyanok is, akiknek bevonták a jogosítványát. Egyiküket pedig figyelmeztették gyerekekről készült, illetlen képek küldözgetése miatt.
Az Uber azt állítja, hogy először májusban szóltak neki a gyakorlatról és azóta technológiai megoldásokkal zárja ki a lehetőséget. A jövőben pedig arcfelismerő rendszert akar alkalmazni.
Sadiq Khan londoni főpolgármester kiállt a közlekedési hatóság mellett. „Tudom, hogy a döntés nem lesz túl népszerű a vezetők körében, de a legfontosabb dolog a biztonság. A szabályozás és a TfL szigorú előírásainak betartása garantálja London lakosainak biztonságát. Ezért kardinális kérdés, hogy a magánfuvarozó vállalkozók betartsák ezeket, ha működési engedélyt akarnak kapni.”
Az Uber egyik helyi illetékese „különlegesnek és rossznak” nevezte a döntést, és megemlítette, hogy 3,5 millió utasuk van, akiket 45 ezer engedéllyel rendelkező sofőr fuvaroz. A brit főváros egyébként a cég legnagyobb európai piaca.
A híres londoni Black Cab érdekvédelmi szervezete viszont üdvözölte a hírt: „Az Uber üzleti modellje szabályozhatatlan. Mindenki azt csinál, amit akar, és elözönlik a várost az autóikkal” – mondta az Uber miatt már többször tüntető taxisok érdekvédelmi képviselője.