A kőolaj világpiaci ára már hosszú távon csökken, és az elkövetkező hetekben az üzemanyagok várhatóan még olcsóbbak lesznek. Tomá¹ Novotný, a natankuj.sk portál elemzője azonban úgy véli, egy liter benzin ára már csak legfeljebb 4 centtel, a gázolajé 2 centtel csökkenhet.
"Nagyobb csökkenést, ami literenként megközelítené vagy meghaladná a 10 centet, már nem nagyon várhatunk, mivel a kőolaj árának esetében nincs már tér a további csökkenésre" - magyarázza az elemző.
Szlovákiában azonban az árcsökkenés is csak később mutatkozik meg, mint például a szomszédos Ausztriában vagy Magyarországon. Ezért a szlovákiai töltőállomásokon jelenleg is magasabbak az árak. A benzin átlagára jelenleg Szlovákiában 1,29 euró.
Peter Ka¾imír pénzügyminiszter azt nyilatkozta, foglalkozni fog az üggyel. A kormány ugyanis találkozót tervez a MOL szlovák leányvállalata, a Slovnaft képviselőivel.
"Ha valaki megnézi a benzin és a gázolaj árakat, és kivonja belőlük a törvényből adódó elemeket, tehát az ÁFÁ-t és a jövedéki adót, akkor látható bizonyos aránytalanság a többi országhoz viszonyítva. Ezért választ várunk arra a kérdésre, miért van ez így" - nyilatkozta a pénzügyminiszter, aki továbbra sem tervezi az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését.
Anton Molnár, a Slovnaft szóvivője elmondta, nincs ellenükre egy közös találkozó a kormány képviselőivel, de arra figyelmeztet, hogy az üzemanyag ára több tényezőtől is függ. Szlovákiában például nagyobb összeget kell fizetni az Állami Tartalékalapnak, ráadásul az üzemanyagokba nagyobb arányban kevernek bele biokomponenseket, ami szintén növeli a költségeket.
Richard Sulík, a liberálisok pártelnöke azonban azt sem tartja kizártnak, hogy a magas szlovákiai árak hátterében a cégek közötti kartell-megállapodás állhat. Ezért a múlt héten a versenyhivatalhoz fordult, amely már vizsgálja az ügyet.
Találtak Budapesten egy körforgalmat, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai