"A Déli Áramlat" magabiztosan halad a megvalósulás felé. A vezeték első és második szakaszának lefektetéséről még március vége előtt aláírják a megállapodásokat" - áll a Gazprom orosz olaj- és gázszállító cég közleményében.
Egy nappal korábban az Európai Bizottság felfüggesztette a Gazprommal folytatott tárgyalásokat a Déli Áramlat engedélyeztetéséről és további témakörökről.
A megbeszéléseken kellett volna megállapodásra jutni arról, hogy a vezetékrendszert megnyissák a versenytársaik előtt.
Günter Öttinger uniós energiaügyi biztos azt mondta, hogy "csúszni fog" a projekt, mert figyelembe kell venni a nemzetközi helyzetet, így a krími válságot is.
A Déli Áramlat építésének fékezésére azért is van lehetősége az EU-nak, mert "Európa nem szembesül gázszállítási gonddal. Az energiakészletek jelentősek, a tél a vége felé közeledik és emiatt nem sürgős a tartalékok feltöltése" - mondta Öttinger.
Oroszország a Fekete-tenger alatt átfutó vezeték építésével el akarja kerülni Ukrajnát és 2018-ra már az európai földgázigények 15 százalékát akarja biztosítani.
Az orosz energiamonopólium többször összetűzésbe került az EU-val, amely liberalizálni akarja a gáz szállításokra vonatkozó szabályokat.
Hat tagállam, köztük Ausztria, Bulgária, Magyarország, Görögország és Szlovénia már kétoldalú egyezményt között a Gazprommal, de az EU bizottsága december elején az uniós törvényeknek ellenmondónak találta a megállapodásokat.
Öttinger azt mondta: támogatja a vízum- és banki szankciók bevezetését moszkvai döntéshozók ellen, de ellene van a nagy lépéseknek.
Káros lenne megkérdőjelezni az Oroszországgal évtizedek alatt felépített kapcsolatokat. Azok fontosak az európai munkahelyek és gazdaság szempontjából - tette hozzá a biztos.
Közben az Európai Gáz Infrastruktúra nevű szervezet március 11-én azt írta: "Európában jelentősek a gázszállítások. Egészen eddig az ukrajnai változások nem hatottak ki az európai országokba történő gázszállításokra".
Találtak Budapesten egy körforgalmat, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai