A vita lényegében dátumok körül forog. Az ellenzéki Szociáldemokrata Párt írásbeli kérdésére a védelmi miniszter a napokban azt állította, hogy május 13-án értesült az Eurohawk nevű pilóta nélküli felderítő gép hibáiról. A média viszont már csaknem két hónappal korábban beszámolt az amerikai Northrop Grumman, valamint az európai EADS légi- és hadiipari konszernnel végzett drónfejlesztési terv nehézségeiről, de maga Thomas de Meziere is, még az általa megadott időpont előtt kétségeinek adott kifejezést, nem titkolva, hogy az elképzelés gyakorlati megvalósítása az eredetileg beütemezett fél milliárd eurónál jóval nagyobb összeget emészthet fel.
Időközben a védelmi minisztérium teljesen leállította a Eurohawkra vonatkozó tervet, és úgy döntött, hogy az ügyet a szeptemberben esedékes országos választás után tűzi napirendre, ezzel is időt hagyva a téma beható társadalmi megvitatására.
Az ellenzék számára azonban ezzel távolról sem zárult le az ügy, mert mint ahogy a Szociáldemokrata Párt védelmi szakértője fogalmazott, Thomas de Meziere ebben a kérdésben hazudott és ezért nincs többé helye a kormányban. Hasonlóan vélekedik a második legnagyobb ellenzéki politika erő, a Zöldpárt is, ugyancsak követelve a törvényhozást tudatosan félrevezető védelmi miniszter lemondását.
Mindez a választásai hadjárat kiéleződésére utal, és a politikusok népszerűségi listáján is megmutatkozik. Az immár botránnyá dagadt ügy hátterében az áll, hogy a német légügyi hatóság az Egyesült Államokban érvényes jogszabályok előírásai miatt nem kaphatta meg a legkorszerűbb technikával felszerelt drónok teljes tervdokumentációját, repülési engedélyt viszont a tervek tanulmányozása nélkül nem adhatott ki.
Ezért a felderítő gép amerikai gyártmányú berendezését ki kellett volna cserélni olyan berendezésre, amelynek terveibe betekinthet a német hatóság, ami rendkívüli megemelte volna a terv már amúgy is igen magas költségeit.
Itt a nagy KRESZ-teszt: most kiderül, ki mennyire van képben a szabályokkal