A helyi idő szerint szerdán közzétett tanulmányban rámutattak: a piac 25 legnépszerűbb autómárkájának vizsgálata alapján egyértelmű, hogy kivétel nélkül
az összes gyártó a szükségesnél több személyes adatot gyűjt be, amiket aztán tetszése szerint felhasznál és továbbad.
A gyártók nemcsak az autó vezetésével kapcsolatos információkra tartanak igényt, hanem adatokat gyűjtenek a járműhöz tartozó szolgáltatásokkal – például navigációs alkalmazásokkal vagy online rádiókkal – kapcsolatosan is. Az autókba beépített fedélzeti szoftverek képesek megszerezni a felhasználó okostelefonjának adatait, ha a készüléket csatlakoztatták vagy ha arra korábban le lett töltve a gyártó alkalmazása.
A vizsgált márkák közül egyedül a Renault és a Dacia teszi egyértelművé, hogy az autótulajdonosoknak joguk van megtagadni a személyes adataik megadását olyan esetekben, amelyek nem kapcsolódnak a jármű használatához. A gyártók mintegy 84 százaléka jelzi: lehetséges, hogy a begyűjtött adatokat megosztják másokkal, sőt a gyártók 76 százaléka nem titkolja, hogy pénzért tovább is adhatja azokat.
Az adatvédelmi szempontok szerinti rangsor legaljára a Tesla került a Mozilla tanulmányában a „megbízhatatlannak” minősített, mesterséges intelligenciára épülő fedélzeti szoftvere miatt.
A Teslát már több alkalommal megvádolták azzal, hogy nem megfelelően működik a vezetést támogató szoftvere. Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) egy tavaly júniusi jelentése szerint 273 olyan balesetről tudtak, amelyben a Tesla szoftvere be volt kapcsolva az incidens előtti 30 másodpercben.
A Tesla után adatvédelmi szempontból a Nissan került a második legrosszabb helyre.
A Mozilla szerint a japán autógyár a felhasználók „szexuális tevékenységével” kapcsolatos információk megszerzésére is törekszik.
A begyűjtött adatok biztonságával kapcsolatban a tanulmány azt derítette ki, hogy a 25 autómárka közül 17-et érte már adathalász támadás az utóbbi három évben.