Infostart.hu
eur:
387.85
usd:
331.18
bux:
109509.74
2025. december 19. péntek Viola
Farkas Bertalan űrhajós óriás buborékot készít a Magyar Asztronautikai Társasággal közösen támogatott, A világűr titkai című kiállításon a Babilon Centerben 2013. szeptember 23-án. Az egyedülálló élményprogramon az iskolások interaktív módon szerezhetnek ismereteket a világegyetemről, az űrkutatásról és a lézerekről.
Nyitókép: MTI/Földi Imre

Farkas Bertalan: semmi földi élményhez nem fogható

40 évvel ezelőtt ezen a napon indult útjára az első magyar űrhajós.

Farkas Beralan szerint semmilyen földi élményhez nem fogható, amikor megtörténik a start és megindul a világűrnek a űrrakéta. Bár vadászpilótaként tisztában volt a túlterheléssel, de mint fogalmazott,

a rakéta, az mégiscsak rakéta,

és még 40 év elteltével is elgondolkodik, hogy végtére is mire vállalkozott, hiszen cseppet sem lehet egyszerű dolognak tekinteni.

A 9 perc 20 másodperc emelkedési idő földi értelemben nagyon rövid, de számára egy örökkévalóságnak tűnt, tekintve, hogy minden egyes másodpercben történhetett volna valami, amire sajnálatosan volt is példa más startok alkalmával – fogalmazott az első magyar űrhajós az InfoRádiónak. Nem mindegy ugyanis, hogy a rendszer működik, és amiért az űrhajós befekszik a kabinba, hogy elérje a világűrt, az első kozmikus sebességet, sikerül-e vagy nem – tette hozzá.

Farkas Bertalan arra is kitért, ugyan a mikrogravitációt, magyarán a súlytalanságot repülők fedélzetén 20-25 másodpercig elő lehet idézni, amit ők is begyakoroltak,

de fenn a világűrben, 240 kilométer magasan, az már teljesen más „műfaj”.

Minden, ami nem volt rögzítve, lebegett, amit fantasztikus élménynek írt le.

A legcsodálatosabb számára mégis, a sok nagyszerű pillanatból viszont az volt, amikor legelőször vissza tudott nézni a Földre. Akkor már a Csendes-óceán fölött jártak, és a Szovjetunió keleti partjai, Kamcsatka, Japán távolodó félben voltak. Azt is megjegyezte: az első kozmikus sebesség (28 ezer kilométer per óra) alkalmával érezni lehetett, „már nem a kilométertáblák jönnek, hanem földrészek, óceánok”.

Az egykori űrhajós szerint nehéz eldönteni, hogy a visszatérés, vagy az elutazás volt a nagyobb élmény, de az biztos, hogy eltérő érzelmeket váltott ki az emberből. Azonban, mint mondta, az ember a munkája végeztével vágyik arra, hogy visszatérjen megosztani mindazt a tapasztalatot, amit átélhetett. Hozzátette: több mint 50 kísérletet kellett végrehajtania, ami igencsak kemény munkának bizonyult.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben
Helyszíni képes tudósítás

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×