Infostart.hu
eur:
363.6
usd:
315.09
bux:
0
2026. augusztus 14. péntek Marcell
Nyitókép: Pixabay

Sokat kockáztat, ha szereti a csípős ételeket - állítják ausztrál kutatók

A rendszeresen chilit vagy jalapeno paprikát fogyasztó idősebb embereknél nagyobb a kockázata a demencia kialakulásának - állítják a tudósok 15 év vizsgálati eredményei alapján.

A Dél-ausztráliai Egyetem és a Katari Egyetem tudósai 15 éven át folytatott vizsgálatában 4582 kínai vett részt, akik 55 éven felüliek voltak. A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy

a naponta több mint 50 gramm chilit fogyasztók kognitív hanyatlása felgyorsul. Az emlékezetvesztés még jelentősebb volt azoknál, akik soványak voltak.

A Sciencedaily.com tudományos-ismeretterjesztő portál által ismertetett kutatást a Katari Egyetem tudósa, Cumin Si vezette. A tanulmány szerint a naponta több mint 50 gramm chilit fogyasztóknál csaknem a duplájára nőtt a memóriavesztés és a kognitív hanyatlás kockázata.

"A chilinek az egészséges testsúly megőrzésével és a vérnyomás kordában tartásával kapcsolatos hasznáról korábbi tanulmányok már beszámoltak, mi azonban azt találtuk, hogy az idősebbek kognitív funkcióit károsítja" - mondta Cumin.

"A chili az egyik leggyakrabban használt csípős fűszer a világon, és az európai országokkal összehasonlítva Ázsiában különösen népszerű.

Kína egyes térségeiben, köztük Szecsuánban és Hunanban csaknem minden harmadik felnőtt fogyaszt naponta csípős ételt" - magyarázta Li.

Korábbi tanulmányok szerint a chiliben található kapszaicin nevű aktív komponens felgyorsítja az anyagcserét, a zsírégetést és meggátolja az érrendszeri betegségeket. A most megjelent hosszú távú tanulmány azonban az első, amely azt vizsgálta, hogy milyen kapcsolat van a chilifogyasztás és a kognitív funkciók között.

A tanulmány szerint a sok chilit fogyasztók főleg az alacsony jövedelmű, kis testtömegindexű emberek közül kerültek ki, akik fizikailag sokkal aktívabbak voltak, mint a chilit nem evők. A kutatók szerint a normális testtömegindexű emberek valószínűleg érzékenyebbek a chilire, mint a túlsúlyosak, ezért hat jobban a memóriájukra és a súlyukra.

A kutatók arra is rámutattak, hogy a kognitív hanyatlásban a műveltségi szint is szerepet játszhat, de mint mondták, ezt a kapcsolatot még vizsgálni kell.

Címlapról ajánljuk

Szigethy-Ambrus Nikoletta: az alacsony vízállás nem csak az energiaellátást, hanem számos más ágazatot is veszélyeztethet

A Duna apadását a teljes gazdaság megszenvedheti – áll az Oeconomus legújabb elemzésében. A gazdaságkutató alapítvány elemzője, Szigethy-Ambrus Nikoletta az InfoRádióban elmondta, az aszály hatásait leginkább az áruszállítási ágazat szenvedheti meg.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×