INFORÁDIÓ

tudomány

gyász

Meghatóan gyászolnak a gorillák

Infostart / MTI

A gorillák különleges módon foglalkoznak halott társaikkal - állapította meg egy tudományos kutatás, amely ennek a viselkedésnek a veszélyeire is figyelmeztetett.

Ruandában és Kongóban a tudósok megfigyelték, hogy a gorillák néha órákra összegyűltek egy-egy halott állat körül, szemlélték, szagolgatták, babusgatták és nyalogatták. Néhányan agresszív viselkedést is mutattak. A PeerJ folyóiratban megjelent tanulmány szerint azonban ez az érdeklődés kevéssé függött attól, hogy a halott gorilla korábban tagja volt-e a csoportnak vagy sem.

A Dian Fossey Gorilla Alapítvány, a Kaliforniai Egyetem, az Uppsalai Egyetem és a Kongói Természetvédelmi Intézet kutatói a ruandai Vulkán Nemzeti Parkban élő hegyi gorillák viselkedését figyelték meg és vették filmre két gorilla halálát követően. Mindkét példány feltehetően az idős korával kapcsolatos betegség miatt pusztult el.

A kongói Nemzeti Parkban egy keleti gorillacsapat viselkedését tanulmányozták egy gorilla halálát követően.

A kutatók várakozásaival ellentétben minden esetben nagyon hasonló viselkedést tapasztaltak a halott gorillával kapcsolatban, függetlenül attól, hogy a gorillák szoros kapcsolatban álltak-e vele, vagy sem.

A hegyi gorilláknál megfigyelték, hogy azok a gorillák töltötték a legtöbb időt az elhunyt gorilla mellett, amelyek a legközelebbi kapcsolatban álltak vele. Egy elhunyt nőstény fia például megpróbált szopni az emlőjéből, holott már kifejlett példány volt. A kutatók szerint ez a bánat jele lehet.

A kongói keleti gorillák hasonlóan gondoskodóan viselkedtek egy halott hímmel, amely korábban nem volt része a csoportnak.

A kutatók arra figyelmeztettek, hogy ez a viselkedés veszélyt jelenthet az állatokra. A halottakkal való kapcsolat révén elkaphatnak betegségeket. Az ebola-vírus Közép-Afrikában már több ezer gorillával végzett. Jelenleg Kongó keleti részén van ebola-járvány.

Nyitókép: Wikipédia/Flickr/Deepphoto/d_proffer