Infostart.hu
eur:
363.02
usd:
313.75
bux:
150552.7
2026. augusztus 15. szombat Mária

A terhességek közötti hízás növelheti a baba halálozási kockázatát egy tanulmány szerint

A várandósságok közötti mérsékelt hízás is növelheti a halvaszületés és a csecsemű egy éven belüli halálának kockázatát - állapította meg egy svéd tanulmány.

A The Lancet brit orvosi lap friss számában megjelent tanulmány elkészítéséhez 40 ezer svéd nőt vizsgáltak, akik 1992 és 2012 között adtak életet első és második gyermeküknek.

A kutatók megmérték a két terhesség közötti anyai súlynövekedését és azt találták, hogy a 11 kilogrammnál többet hízó nőknél 55 százalékkal nagyobb lett a baba halvaszületésének esélye.

Ugyanezeknél a kismamáknál 29 százalékkal nőtt annak a kockázata, hogy a baba egyéves kora előtt meghal - olvasható Sven Cnattingius, a stockholmi Károly Egyetem professzora vezette kutatás ismertetésében.

"A kutatásunkban résztvevő nők körülbelül egyötöde hízott meg olyan mértékben a két várandósság között, hogy az 30-50 százalékkal növelte a halvaszületés kockázatát és 27-60 százalékkal annak a veszélyét, hogy a gyermek egyéves kora előtt meghal - mondta Cnattingius professzor, aki hozzátette, hogy más kockázati tényezőket, azaz a dohányzást, az anya életkorát és az iskolázottságát is figyelembe vették.

Az első látásra magasnak tűnő kockázat azonban abszolút értékben nézve igen alacsony: Svédországban minden 1000 szülésre jut két halvaszületés, amely a kockázat 50 százalékos növekedése esetén háromra nő.

A fejlett országokban igen ritka, magzati vagy egyéves kor előtti halálozást általában veleszületett rendellenességek, születéskori fulladás, fertőzések vagy a hirtelen csecsemőhalál okozza.

Azt is kimutatták, hogy a túlsúlyos nők két várandósság közötti hat kilogrammos súlycsökkenése 50 százalékkal csökkentette a születéskori halálozás kockázatát.

"Az amerikai nők több mint a fele és minden harmadik svéd nő túlsúlyos vagy elhízott a terhesség kezdetén" - mutatott rá Eduard Villamor amerikai járványügyi szakértő, a tanulmány társszerzője, aki szerint tájékoztatni kell a nőket a várandósság alatti egészséges testsúly megőrzésének fontosságáról, valamint arról is, hogy a túlsúlyosoknak a várandósság előtt fogyniuk kell.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: a Hamász lefegyverzésén múlik a gázai béke, de egy palesztin államnak a közeljövőben alig van realitása

Szakértő: a Hamász lefegyverzésén múlik a gázai béke, de egy palesztin államnak a közeljövőben alig van realitása

Donald Trump amerikai elnök július 30-án történelmi áttörésként jelentette be, hogy a Hamász és a Gázai–övezet valamennyi palesztin fegyveres csoportja beleegyezett a teljes fegyverletételbe. A folyamat azóta alig halad. Bár most úgy tűnik, hogy a Hamász hajlandó megtenni az első lépést, Izrael a belföldi választási kampány miatt húzza az időt.

Már az osztrákok is menekülnek a tűz elől

Tűz ütött ki pénteken egy kelet-ausztriai erdőségben, a közeli településről mintegy százötven embert kimenekítettek, mintegy 100 méternyire a lángoktól - jelentette az ORF.
inforadio
ARÉNA
2026.08.17. hétfő, 18:00
Baranya Sándor
egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék vezetője
Egyetlen éjjel alatt darálták be az orosz flottát, kulcsfontosságú területen ajánlott tűzszünetet Ukrajna - Híreink az orosz-ukrán háborúból pénteken

Egyetlen éjjel alatt darálták be az orosz flottát, kulcsfontosságú területen ajánlott tűzszünetet Ukrajna - Híreink az orosz-ukrán háborúból pénteken

Nyilvánosságot látó felvételek alapján az ukrán fegyveres erők augusztus 12-13 között több orosz hadihajót - köztük a Fekete-tengeri Flotta jelenlegi zászlóshajóját - is megrongáltak Novorosszijszk kikötőjében. Mindeközben folytatódik a két harcoló fél között egymás gabonaszállítmányainak támadása, melyre Volodimir Zelenszkij ukrán elnök most tűzszünetet ajánlott. A fronton az orosz és az ukrán erők is területszerzésekről tesznek jelentéseket. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×