Infostart.hu
eur:
363.08
usd:
314.25
bux:
150209.45
2026. augusztus 14. péntek Marcell

Évente 184 ezer halálesetet okoznak a szénsavas és más cukros üdítők

Évente 184 ezer halálesetet okoznak világszerte a szénsavas és más cukros üdítők a Circulation című amerikai szakfolyóirat legfrissebb számában megjelent tanulmány szerint.

Ez volt az első részletes átfogó tanulmány, amely az ezen italok fogyasztásával kapcsolatos, a cukorbetegség kiváltotta halálozásra, illetve egészségkárosodásra - szív- és érrendszeri, valamint daganatos megbetegedésekre - kifejtett hatást tanulmányozta.

A tanulmány szerzői megállapították, hogy 133 ezer, ezen italok fogyasztásával kapcsolatos haláleset cukorbetegség, 45 ezer szív- és keringési megbetegedés, 6450 pedig rák következménye volt.

"Számos országban tapasztalták, hogy a szénsavas és más gyümölcsös, illetve cukros üdítők, például a jeges teák miatt megnőtt a halálozások száma, ezért ezek fogyasztása csökkentésének, sőt a beszüntetésének világszerte elsődleges fontosságúvá kellene válnia" - magyarázta Dariush Mozzaffarian, a Massachussetts állambeli bostoni Tufts Egyetem táplálkozástudományi karának dékánja.

A teljes egészében természetes préselt gyümölcsleveket nem vizsgálták a kutatás során.

A fogyasztás mértékét a táplálkozással kapcsolatos 62 felmérés során becsülték meg, amelyekben 611 ezer 971 ember vett részt 1980 és 2010 között 51 országban. A kutatók felmérték a 187 államban országos szinten rendelkezésre álló cukormennyiséget is, és összevetették az diabétesz, a szív- és érrendszeri megbetegedések és rák előfordulásának gyakoriságával, földrajzi övezetek és népesség szerint.

A szénsavas és más cukros üdítőknek a halálozásra gyakorolt hatása nagyon eltérő a különböző lakosságokban: a Japánban a 65 évesnél idősebbek körében mért 1 százaléktól a Mexikóban a 35 évnél fiatalabbak körében mért 30 százalékig terjed.

A húsz legnépesebb ország közül a kutatás idején Mexikóban volt a legmagasabb a szénsavas és más cukros üdítők fogyasztásának tulajdonított arányszám: egymillió felnőttből 405-en haltak meg, az éves halálozások száma 24 ezer volt. Második helyen az Egyesült Államok állt, egymillió lakosonkénti 125 - évi összesítésben 25 ezer - halálozással.

A szénsavas, illetve más cukros üdítők fogyasztásával kapcsolatos halálesetek 76 százaléka az alacsony, illetve közepes jövedelmű országokban következett be.

Összességében a szénsavas és más cukros üdítőknek tulajdonított krónikus betegségekben - például cukorbetegségben - szenvedő fiatalok aránya magasabb volt, mint az idősebb felnőttek esetében.

Címlapról ajánljuk
Friedrich Merz vesztét okozhatják a személycseréi – szakértő

Friedrich Merz vesztét okozhatják a személycseréi – szakértő

Bauer Bence szerint a német kancellár saját pozíciója erősítése végett vágott bele személycserék sorába maga körül, de ebbe nem vont be túl sok mindenkit, ami a vesztét okozhatja ősszel, amikor három tartományi választási választás döntő üzenet lehet a pártok közötti erőviszonyokról. Íme a lehetséges forgatókönyvek.

Kekvák: az Alkotmánybíróság elutasította a Fidesz és a KDNP indítványát

Az Alkotmánybíróság érdemi vizsgálat nélkül utasította vissza a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokra vonatkozó alaptörvény-módosítás elleni Fidesz–KDNP indítványt. Sulyok Tamás államfő eltávolítása, az országgyűlési képviselők időkorlátja és az alkotmánybírák korhatára ügyében még nincs döntés.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×