0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab

Miért fontos a biológiai kor?

Amerikai kutatók állítása szerint nyálmintából történő DNS-elemzéssel néhány év eltéréssel megállapítható valakinek a biológiai kora, amely nem feltétlenül egyezik meg kronológiai korával. A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem (UCLA) kutatói a DNS-molekula metilációs folyamatát vizsgálták, ebből tudták ötéves pontossággal meghatározni egy-egy személy korát.

Eric Vilain kutatásvezető és csoportja a PLoS One nevű tudományos folyóirat online kiadásában ismertette a tanulmányt, melyben ikerpárokat vizsgáltak. Az eredeti vizsgálatba 34 egypetéjű férfi ikerpárt vontak be, akiknek szexuális irányultsága különböző volt.

A résztvevők genomját elemezve különösen két-három gén metilációjára figyeltek fel, melyek a legerőteljesebb összefüggést mutatták az életkorral.

Az életkorbecslés kidolgozásához az ikerpárokon kívül további hatvan nő és férfi DNS-ét is vizsgálták. Vilain elmondta, hogy megállapításaikat potenciálisan felhasználhatják annak vizsgálatára, hogy egy személy biológiai életkora mennyivel tér el kronológiai életkorától.

A DNS-metiláció, azaz a DNS óriásmolekulát körülvevő kisebb metilcsoportok elhelyezkedése alapvető annak meghatározásában, hogy mely gének vannak ki-, illetve bekapcsolt állapotban, és aktivitásuk szintjét is ez dönti el. Az egészséges sejtekben a DNS-molekulához kapcsolódó metilcsoportok jellegzetes mintázatban vannak jelen, az öregedéssel ez a metilációs mintázat megváltozik, ám környezeti hatások is befolyásolják.

2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Nagy napra ébredt a forint, letörheti a fontos szintet

Szerdán, azaz május elsején tartja kamatdöntő ülését az amerikai Fed, amelyet este 8 órakor ismerünk meg, és amint ma reggeli elemzésünkben rámutattunk: kulcsfontosságú az, hogy milyen üzeneteket fogalmaz meg a jegybank, amelyek világszerte komoly kilengéseket okozhatnak. A dollár kedd délután óta határozottan erősödött az euróval szemben, de ez egyelőre nem viselte meg a forintot. Sőt, szerda reggel meglódult az illikvid kereskedés mellett, és a jelek szerint készül letörni egy fontos technikai szintet.