0
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

A keserű anyagok segíthetnek az asztmásoknak

Képes ízt érzékelni a tüdő - állapították meg kutatók, akik szerint a felfedezés segíthet az asztma kezelésében.

A tüdő érzékeli a keserű ízt, és válaszol is az ingerre; a Marylandi Egyetem munkatársai véletlenül figyelték meg a jelenséget, miközben a szerv összehúzódását és elernyedését szabályzó receptorok működését tanulmányozták.

A kutatók arra számítottak, hogy az érzékelők a keserű íz hatására összerántják a léghólyagocskákat, a mellkas megfeszül és köhögés kezdődik, hogy a szervezet megszabaduljon a mérgező anyagtól, de nem ez történt. A légutak megnyíltak, jobban, mint az asztma vagy a krónikus obstruktív légúti betegség, a COPD elleni készítmények alkalmazásakor.

A felfedezés nyomán helyettesíthetőek lesznek a most használt gyógyszerek, de legalábbis fokozható azok hatékonysága - vélik a kutatók, akik emberek és egerek tüdején próbálták ki a módszert, megfigyeléseiket pedig a Nature Medicine című lapban tették közzé.

Az amerikai kutatócsoport az egyébként láz- és fájdalomcsillapító, valamint gyulladáscsökkentő hatású, rendkívül keserű kininnel, a maláriafertőzés megelőzésére használt klorokininnel és szacharinnal kísérletezett.

Stephen Liggett, a csoport egyik vezetője szerint az asztmásoknak a következőkben olyan inhalátor segíthet majd, amelybe a keserű anyagok kémiailag módosított változatait töltik.

2024.05.06. hétfő, 18:00