Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Close up low angle view cropped shot of a man riding electro scooter at the street.
Nyitókép: Wpadington/Getty Images

Itt a megoldás? – szakértők utánajártak, hogyan lehetne hatékonyan megelőzni a rolleres baleseteket

Több mint tízezer rolleres balesetet vizsgáltak meg Németországban, és egy kiugró okra lettek figyelmesek.

Egyre több súlyos, akár halálos kimenetelű balesetről lehet hallani, amiben elektromos rollerrel közlekedők az érintettek. Az aggasztó tendencia miatt a Björn Steiger Alapítvány kutatói több mint tízezer közlekedési balesetet vizsgáltak meg Németországban, és arra jutottak, hogy nagyobb kerekekkel a legtöbb sérülés megelőzhető lenne – írja a tanulmányt megjelentető Der Spiegel cikke alapján a hvg.hu.

A feltárt esetek felében nem volt más érintett, vagyis az e-rolleresek saját hibájukból szenvedtek valamilyen közlekedési balesetet. Sokszor előfordult, hogy alkoholfogyasztás állt a háttérben, illetve gyakran történt olyan is, hogy a vezető elvesztette az uralmát a jármű fölött. A legtöbb esetben fejsérülések és fogtörések történtek.

A tanulmány szerint tavaly csaknem 12 ezer rolleres baleset történt Németországban, ami több mint 25 százalékos emelkedés az előző évhez képest. Ezekben a balesetekben 27-en haltak meg a 2024-es adatok szerint.

Szakértők szerint a hagyományos, 8 colos (20 centiméteres) kerekek nem alkalmasak a különböző városi akadályok, torlaszok, például a szegélyek leküzdésére, ezért

azt javasolják, hogy a gyártók és a kölcsönzőcégek minimum 10 colos (25 centiméteres) kerekekkel szereljék fel az új modelleket.

A Der Spiegel cikkében kitérnek arra is, hogy Németországban már 14 évesen is lehet e-rollerrel közlekedni bármiféle engedély nélkül, ami a szakértők szerint veszélyes a fiatalokra nézve. A megszólaló szakértők szerint legalább egy alap robogóvezetői engedély megszerzéséhez kellene kötni az e-roller használatát, ami azt jelentené, hogy 15 éves korig senki sem közlekedhetne elektromos rollerrel. A bukósisakot ugyanakkor nem tennék kötelezővé, mert a sérülések döntő többsége olyan területeket érint, amelyeket a sisak kevésbé véd.

Az Európai Bizottság korábban bejelentette, hogy időszerűvé vált a sebességhatárok egységesítése. A tervek szerint óránként 25 kilométeres sebességre emelnék a megengedett maximumot. A német baleseti szakértők viszont figyelmeztetnek: a balesetek száma alapján a mostani 20-as határ sem biztos, hogy megfelelő az e-rollerek esetében.

Címlapról ajánljuk
Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Pályafutása során először Csikós Zsóka lett az év magyar női kajakosa. Bár az idei évnek úgy vágott neki, hogy a világjátékokra akar kijutni, végül nem a maratoni számokban, hanem a rövidebb távokon halmozta az Eb- és vb-érmeket. A Szolnoki Kajak-Kenu Klub versenyzője az InfoRádióban azt mondta: korábban nem mindig értette, miért van akkora mizéria a csapathajók összeállításánál, jövőre azonban már párosban és/vagy négyesben is szerepelne.

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×