Infostart.hu
eur:
386.91
usd:
328.86
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: Boom Supersonic

Itt az új, hangrobbanás nélküli szuperszonikus gép, ami forradalmasíthatja a repülést

A Boom XB–1 több teszten is hangrobbanás nélkül lépte át a hangsebességet. Varga G. Gábor, az Egek ura blog alapítója az InfoRádióban elmondta: legalább három évtizedet kell várni arra, hogy utasszállításra is alkalmas prototípust alkossanak meg, de ha ez megvalósul, lefeleződhetnek a jelenlegi repülési idők.

Hangrobbanás nélkül lépi át a hangsebességet az a repülőgép, amelyet már többször is sikerrel tesztelt a Boom Supersonic nevű amerikai cég. A raketa.hu beszámolója szerint a Boom XB–1-es kicsinyített demonstrátora január 28-án végrehajtott tesztrepülésekor lépte át először a hangsebességet, és ahogy azt a fejlesztők várták, az eredmények szerint nem volt hallható a földön az általa keltett hangrobbanás egyetlen alkalommal sem. Február elsején következett az újabb próbarepülés, amikor további három alkalommal demonstrálták a hangsebességnél gyorsabb tempóra való alkalmasságát.

Az Egek ura blog alapítója az InfoRádióban elmondta: korábbi, vadászrepülős fejlesztéseknél eljutottak már ennek a közelébe a mérnökök, most azonban olyan dolgot vittek véghez, amire korábban még sohasem volt példa. Varga G. Gábor hozzátette: a vadászrepülők esetében egyébként sem kardinális kérdés a hangrobbanás, mert kellően magasan repülnek ahhoz, hogy ez ne legyen zavaró, illetve harcászati célból történő bevetés során nem is számít, hogy mennyire zavarják a polgári lakosságot, amelynek „el kell viselni ezt”, ha az adott állam szuverenitása a tét.

A szakértő megjegyezte: a Boom Supersonic által tesztelt repülő egy olyan légijármű, amiben háromfős személyzet kapott helyet, ezért nem érdemes a Concorde-hoz hasonlítani, amelynek fedélzetén elfér több mint száz utas a három pilótán kívül. Varga G. Gábor szerint még

legalább három évtizedet kell várni arra, hogy olyan utasszállításra alkalmas prototípust alkossanak meg, amely elérheti a szuperszonikus sebességet hangrobbanás nélkül.

Ugyanakkor annyi előnye mindenképpen van a mostani fejlesztésnek, hogy az állami szervek, hatóságok általános hozzáállása megváltozhat vagy enyhülhet azzal kapcsolatban, hogy jelenleg még nem engedélyezett hangsebesség fölé gyorsítani egy repülőgépet lakott területek felett.

A szakértő „szenzációs és előremutató” kísérletnek nevezte a Boom Supersonic projektjét, ugyanis ha a jövőben rendszeresítenék a légi közlekedésben ezeket a szuperszonikus repülőket, akkor

elméletileg le lehetne felezni a jelenlegi repülési időket.

Varga G. Gábor megjegyezte: természetesen meg kell majd felelni különböző környezetvédelmi szempontoknak is, illetve az is nagy kérdés lesz, hogy lehet-e gazdaságosan üzemeltetni olyan gépeket, amelyek képesek a hangsebességnél gyorsabban repülni. Vélhetően elég drágák lennének a jegyek egy-egy ilyen járatra, így az Egek ura blog alapítója szerint joggal motoszkál a kérdés az ember agyában, hogy hányan engedhetik majd meg ezt maguknak. Mint mondta, az ilyen repülők üzemeltetése is nagyon költséges. „Egy légijármű esetében a repülőgépek vételárába belekalkulálják a fejlesztések gigantikus költségeit is, tehát most még messze nem olyan egyszerű képlet, hogy meg tudjuk ítélni, mennyire lesz ez működő- és piacképes” – fejtegette Varga G. Gábor.

Azt viszont a szakértő szerint sem lehet vitatni, hogy tudományos és mérnöki értelemben egy nagyot lépett előre a repülőgép-fejlesztés. Kiemelte, hogy a hosszú repülőutak rendkívüli módon igénybe veszik az emberi szervezetet, ezért várhatóan lesz piaci igény arra, hogy komoly fejlesztések és befektetések után utasszállítóként is használják ezeket a szuperszonikus repülőgépeket. Ami kérdéses, hogy vajon a technológia képes lesz-e olyan szintre hozni ezt a fejlesztést, amivel tömegek számára is elérhetővé válik a nagy sebességű repülés.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×