Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Boom Supersonic

Itt az új, hangrobbanás nélküli szuperszonikus gép, ami forradalmasíthatja a repülést

A Boom XB–1 több teszten is hangrobbanás nélkül lépte át a hangsebességet. Varga G. Gábor, az Egek ura blog alapítója az InfoRádióban elmondta: legalább három évtizedet kell várni arra, hogy utasszállításra is alkalmas prototípust alkossanak meg, de ha ez megvalósul, lefeleződhetnek a jelenlegi repülési idők.

Hangrobbanás nélkül lépi át a hangsebességet az a repülőgép, amelyet már többször is sikerrel tesztelt a Boom Supersonic nevű amerikai cég. A raketa.hu beszámolója szerint a Boom XB–1-es kicsinyített demonstrátora január 28-án végrehajtott tesztrepülésekor lépte át először a hangsebességet, és ahogy azt a fejlesztők várták, az eredmények szerint nem volt hallható a földön az általa keltett hangrobbanás egyetlen alkalommal sem. Február elsején következett az újabb próbarepülés, amikor további három alkalommal demonstrálták a hangsebességnél gyorsabb tempóra való alkalmasságát.

Az Egek ura blog alapítója az InfoRádióban elmondta: korábbi, vadászrepülős fejlesztéseknél eljutottak már ennek a közelébe a mérnökök, most azonban olyan dolgot vittek véghez, amire korábban még sohasem volt példa. Varga G. Gábor hozzátette: a vadászrepülők esetében egyébként sem kardinális kérdés a hangrobbanás, mert kellően magasan repülnek ahhoz, hogy ez ne legyen zavaró, illetve harcászati célból történő bevetés során nem is számít, hogy mennyire zavarják a polgári lakosságot, amelynek „el kell viselni ezt”, ha az adott állam szuverenitása a tét.

A szakértő megjegyezte: a Boom Supersonic által tesztelt repülő egy olyan légijármű, amiben háromfős személyzet kapott helyet, ezért nem érdemes a Concorde-hoz hasonlítani, amelynek fedélzetén elfér több mint száz utas a három pilótán kívül. Varga G. Gábor szerint még

legalább három évtizedet kell várni arra, hogy olyan utasszállításra alkalmas prototípust alkossanak meg, amely elérheti a szuperszonikus sebességet hangrobbanás nélkül.

Ugyanakkor annyi előnye mindenképpen van a mostani fejlesztésnek, hogy az állami szervek, hatóságok általános hozzáállása megváltozhat vagy enyhülhet azzal kapcsolatban, hogy jelenleg még nem engedélyezett hangsebesség fölé gyorsítani egy repülőgépet lakott területek felett.

A szakértő „szenzációs és előremutató” kísérletnek nevezte a Boom Supersonic projektjét, ugyanis ha a jövőben rendszeresítenék a légi közlekedésben ezeket a szuperszonikus repülőket, akkor

elméletileg le lehetne felezni a jelenlegi repülési időket.

Varga G. Gábor megjegyezte: természetesen meg kell majd felelni különböző környezetvédelmi szempontoknak is, illetve az is nagy kérdés lesz, hogy lehet-e gazdaságosan üzemeltetni olyan gépeket, amelyek képesek a hangsebességnél gyorsabban repülni. Vélhetően elég drágák lennének a jegyek egy-egy ilyen járatra, így az Egek ura blog alapítója szerint joggal motoszkál a kérdés az ember agyában, hogy hányan engedhetik majd meg ezt maguknak. Mint mondta, az ilyen repülők üzemeltetése is nagyon költséges. „Egy légijármű esetében a repülőgépek vételárába belekalkulálják a fejlesztések gigantikus költségeit is, tehát most még messze nem olyan egyszerű képlet, hogy meg tudjuk ítélni, mennyire lesz ez működő- és piacképes” – fejtegette Varga G. Gábor.

Azt viszont a szakértő szerint sem lehet vitatni, hogy tudományos és mérnöki értelemben egy nagyot lépett előre a repülőgép-fejlesztés. Kiemelte, hogy a hosszú repülőutak rendkívüli módon igénybe veszik az emberi szervezetet, ezért várhatóan lesz piaci igény arra, hogy komoly fejlesztések és befektetések után utasszállítóként is használják ezeket a szuperszonikus repülőgépeket. Ami kérdéses, hogy vajon a technológia képes lesz-e olyan szintre hozni ezt a fejlesztést, amivel tömegek számára is elérhetővé válik a nagy sebességű repülés.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Fontos feladatot kap egy magyar szakember a téli olimpián

Fontos feladatot kap egy magyar szakember a téli olimpián

Bár a 2026-os téli olimpián nem lesz ott sem a férfi, sem a női magyar jégkorong-válogatott, jelentős sportdiplomáciai sikert ért el ismét a hazai szövetség elnöke. Kolbenheyer Zsuzsanna az InfoRádióban elmondta, hogy az edzőképzés fejlesztését a megnövekedett gyereklétszám miatt kiemelt jelentőségűnek tartja a szakágban.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
Floridán a világ szeme: fontos találkozóra készül holnap Trump és Zelenszkij - Híreink az ukrajnai háborúról szombaton

Floridán a világ szeme: fontos találkozóra készül holnap Trump és Zelenszkij - Híreink az ukrajnai háborúról szombaton

Floridában találkozhat holnap Volodimir Zelenszkij ukrán államfő és Donald Trump amerikai elnök helyi idő szerint délután 3 órakor, amelynek fő témája az lesz, melyik fél milyen területeket ellenőrizzen. Eközben masszív orosz drón-és rakétatámadás érte Kijevet szombat hajnalban, aminek hatására Kijev egy részén vészhelyzeti áramszünetet rendeltek el, lakóházak százai maradtak fűtés nélkül és Lengyelországban ideiglenesen két repülőteret is le kellett zárni.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×