Infostart.hu
eur:
387.54
usd:
329.44
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Electric car lithium battery pack and power connections
Nyitókép: kynny/Getty Images

A német kormány beleáll a kínai elektromos autók ellen tervezett uniós intézkedésekbe

Nem volt különösebb visszhangja Ursula von der Leyen utolsó "évértékelő" beszédének Németországban. Kivételt jelentett azonban az európai bizottsági elnök bejelentése arról, hogy szubvencióellenes intézkedéseket, illetve ezzel kapcsolatban vizsgálatot kezdeményez a Kínából érkező elektromos járművek ellen.

Ursula von der Leyen strasbourgi beszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben az európai vállalatokat gyakran kizárják a külföldi piacokról, Kína elárasztja a globális piacokat olcsó elektromos autókkal. Ezek árát pedig hatalmas állami támogatások tartják mesterségesen alacsonyan. Ezért a bizottság szubvencióellenes intézkedéseket kezdeményez a Kínából érkező elektromos járművek ellen – jelentette be az elnök.

A német autógyártók napokkal ezelőtt "saját szemükkel" tapasztalhatták, hogy mit jelent a kínai konkurencia. A müncheni nemzetközi autószalont ugyanis elárasztották az olcsóbb kínai elektromos autók, amelyek a szakértők szerint ugyanakkor immár "minőségben" is egyre inkább felveszik a versenyt európai, ezen belül német riválisaikkal. Ez utóbbiak, köztük a BMW, a Volkswagen és az Audi pedig a legkülönbözőbb kedvezményekkel igyekeznek saját elektromos járműveikre terelni a potenciális vásárlók figyemét.

Az ARD közszolgálati televízió Ursula von der Leyen bejelentésével kapcsolatban a német gazdasági minisztert idézte. Robert Habeck – aki egyben Olaf Scholz helyetteseként alkancellár is – támogatta a bizottsági elnök felvetését. A miniszter üdvözölte a javasolt dömpingellenes vizsgálatot annak megállapítására, hogy a állami támogatások valóban tisztességtelen versenyelőnyt jelentenek-e a kínai elektromos autók számára.

"Ez a vizsgálat a tisztességtelen versenyről szól, nem pedig arról, hogy a jó minőségű és kedvező árú autókat kizárjuk az európai piacról"

– hangoztatta Habeck. A cél annak megállapítása, hogy vannak-e olyan rejtett közvetlen vagy közvetett támogatások, amelyek tisztességtelen versenyelőnyt jelentenek – mondta a zöld párti politikus.

"Ha kiderül, hogy vannak ilyen vétségek, azok ellen fel kell lépni" – tette hozzá a miniszter, akit az ARD szerint mindebben francia kollégája is támogatott..

Habecknél jóval keményebben fogalmazott Manfred Weber, az Európai Parlament legnagyobb frakcióját alkotó Európai Néppárt (EPP) képviselőcsoportjának az elnöke. A konzervatív német politikus a ZDF közszolgálati televíziónak nyilatkozva kijelentette, hogy

a kínai elektromos autókra mielőbb vámot kell kivetni.

"Az Európai Unió nem lehet naiv. Aki a jelenlegi árakat látja, az tudja hogy a kínaiak szubvencionálják elektromos autóikat" – fogalmazott a frakcióvezető. Weber szerint ezért az Ursula von der Leyen által kezdeményezett hivatalos vizsgálatot jogi szempontból biztonságosan és gyorsan le kell zárni. Ennek nyomán pedig mielőbb le kell vonni a következményeket, amelyek a vámok lehetnek – tette hozzá.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×