Ursula von der Leyen strasbourgi beszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben az európai vállalatokat gyakran kizárják a külföldi piacokról, Kína elárasztja a globális piacokat olcsó elektromos autókkal. Ezek árát pedig hatalmas állami támogatások tartják mesterségesen alacsonyan. Ezért a bizottság szubvencióellenes intézkedéseket kezdeményez a Kínából érkező elektromos járművek ellen – jelentette be az elnök.
A német autógyártók napokkal ezelőtt "saját szemükkel" tapasztalhatták, hogy mit jelent a kínai konkurencia. A müncheni nemzetközi autószalont ugyanis elárasztották az olcsóbb kínai elektromos autók, amelyek a szakértők szerint ugyanakkor immár "minőségben" is egyre inkább felveszik a versenyt európai, ezen belül német riválisaikkal. Ez utóbbiak, köztük a BMW, a Volkswagen és az Audi pedig a legkülönbözőbb kedvezményekkel igyekeznek saját elektromos járműveikre terelni a potenciális vásárlók figyemét.
Az ARD közszolgálati televízió Ursula von der Leyen bejelentésével kapcsolatban a német gazdasági minisztert idézte. Robert Habeck – aki egyben Olaf Scholz helyetteseként alkancellár is – támogatta a bizottsági elnök felvetését. A miniszter üdvözölte a javasolt dömpingellenes vizsgálatot annak megállapítására, hogy a állami támogatások valóban tisztességtelen versenyelőnyt jelentenek-e a kínai elektromos autók számára.
"Ez a vizsgálat a tisztességtelen versenyről szól, nem pedig arról, hogy a jó minőségű és kedvező árú autókat kizárjuk az európai piacról"
– hangoztatta Habeck. A cél annak megállapítása, hogy vannak-e olyan rejtett közvetlen vagy közvetett támogatások, amelyek tisztességtelen versenyelőnyt jelentenek – mondta a zöld párti politikus.
"Ha kiderül, hogy vannak ilyen vétségek, azok ellen fel kell lépni" – tette hozzá a miniszter, akit az ARD szerint mindebben francia kollégája is támogatott..
Habecknél jóval keményebben fogalmazott Manfred Weber, az Európai Parlament legnagyobb frakcióját alkotó Európai Néppárt (EPP) képviselőcsoportjának az elnöke. A konzervatív német politikus a ZDF közszolgálati televíziónak nyilatkozva kijelentette, hogy
a kínai elektromos autókra mielőbb vámot kell kivetni.
"Az Európai Unió nem lehet naiv. Aki a jelenlegi árakat látja, az tudja hogy a kínaiak szubvencionálják elektromos autóikat" – fogalmazott a frakcióvezető. Weber szerint ezért az Ursula von der Leyen által kezdeményezett hivatalos vizsgálatot jogi szempontból biztonságosan és gyorsan le kell zárni. Ennek nyomán pedig mielőbb le kell vonni a következményeket, amelyek a vámok lehetnek – tette hozzá.