eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika
Épül a Peljesac híd a horvátországi Komarna településnél 2020. október 3-án. Horvátország a Peljesac híddal Bosznia-Hercegovina Adriai-tenger partját elkerülő, közvetlen közúti összeköttetést szeretne kialakítani saját, délebbre fekvő tengerparti földsávjával. A China Road and Bridge Corporation (CRBC) kínai konzorcium kivitelezésében épülő híd 2,4 kilométer hosszan, és 55 méteres magasságban íveli majd át a Peljesac-félszigetet a szárazföldtől elválasztó tengerszakaszt.
Nyitókép: MTI/EPA/Antonio Bat

"Áthidalta" Horvátország Bosznia-Hercegovinát

Elkészült a Horvátország számára stratégiai fontosságú Peljesac híd, amely ellen Bosznia-Hercegovina többször is szót emelt, a híd utolsó szegmensét szerda késő este teszik a helyére - közölte a horvát sajtó.

A Peljesac-félszigetet a szárazfölddel összekötő, 2,4 kilométeres Peljesac híd építéséről három évvel ezelőtt állapodott meg Zágráb a kínai China Road and Bridge Corporation vállalattal. A Komarna és Bijesta térségében megépített híd 55 méteres magasságban íveli át a félsziget melletti tengeröblöt, ezzel Horvátország kikerülte Bosznia-Hercegovina adriai tengerpartját, és közvetlen összeköttetést alakított ki saját, délebbre fekvő tengerparti sávjával. A két országrész 300 év után "egyesült" újra.

A stratégiai fontosságú, kiemelt projekt összértéke 420 millió euró (mintegy 150 milliárd forint), a kivitelezést 85 százalékban, 357 millió euróval támogatta az Európai Unió.

Bosznia-Hercegovina többször is szót emelt a híd megépítése ellen, mert Szarajevó szerint felépítésével

ellehetetlenítik az egyetlen tengerparti boszniai város, Neum idegenforgalmát.

Bakir Izetbegovic, a bosznia-hercegovinai kollektív államelnökség korábbi tagja, a legnagyobb bosnyák párt elnöke korábban arról beszélt: Horvátország azzal, hogy figyelmen kívül hagyta a boszniai intézmények kifogásait a híd építésével kapcsolatban, megsértette Bosznia-Hercegovina területi épségét, valamint jogát ahhoz, hogy nyílt kijárata legyen az Adriai-tengerre. Zágráb azonban mindvégig úgy vélte, Horvátország mindent a nemzetközi joggal összhangban tett, hiszen a híd a horvát területi vizeken belül épült.

A vita évek óta húzódik a két ország között, mert Bosznia-Hercegovina mindössze néhány kilométer széles partszakasszal rendelkezik a Peljesac-félszigettel szemben, és ez a rövid partszakasz mindkét oldalán Horvátországgal határos.

Címlapról ajánljuk
Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Anyagi szempontból is fontos az ellenzéki pártoknak, hogy jól szerepeljenek az idei európai parlamenti és önkormányzati választáson, mert azzal növelik az esélyüket arra, hogy 2026-ban, az országgyűlési választáson egy százaléknál jobb eredményt érjenek el, és állami támogatásban részesüljenek. Az InfoRádióban Cservák Csaba alkotmányjogász professzor beszélt arról, hogy az állam mikor és miért támogatja a választáson elinduló pártokat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Alapjaiban változhatnak meg a közbeszerzések, új reform került az asztalra

Alapjaiban változhatnak meg a közbeszerzések, új reform került az asztalra

A körforgásos gazdaság, a közbeszerzési gyakorlatok javításának, valamint a köz- és magánberuházások hatékony és eredményes felhasználását biztosító adminisztratív kapacitások növelésének szükségességek. Új, EU-szintű összehangolás szükséges ezen területeken, hogy az államszövetség GDP-jének közel 15 százalékát kitevő kifizetések jobban hasznosuljanak, például egy fenntarthatósági kritérium beiktatásával – derül ki Enrico Letta, a Jacques Delors Intézet elnökének átfogó, az Európai Unió egységes piacának reformjára tett javaslatából.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×