Az elmúlt 48 órában a titkosszolgálatok - legyen ez az angol vagy az amerikai titkosszolgálat - már rendelkeztek olyan információkkal, amik még nem - és egy darabig még nem is lesznek - publikusak. Nem véletlenül kezdte el szivárogtatni az angol kormány tegnap, hogy valószínűleg valamilyen bombaszerű eszköz lépett működésbe a repülőgépen - véli Pető György.
A kérdés, hogy hogyan kerül fel egy pokolgép a repülőgépre. Mivel az angol kormány tegnap megtiltotta minden olyan angol felségjelű repülőnek, ami Sarm es-Sejken volt, hogy felszálljon, arra lehet következtetni, hogy nagyjából behatárolták, hol lehetett az, ahonnan beérkezett a repülőgépre a robbanószerkezet. Nyilván ott kell keresni a problémát - fogalmazott a pilóta.
Mint elmondta: az egyébként nemcsak Sarm es-Sejkre igaz, hanem általában az arab világra, hogy a repülőtereken a biztonsági intézkedések közel nem olyan szigorúak, mint Európában.
Pető György szerint nem utasnál volt valószínűleg a bomba - a gépen csak orosz utas volt -, hanem nyilvánvaló, hogy az egyiptomi repülőtéren.
Könnyen lehet, hogy egy repülőtéri alkalmazott lett beszervezve arra, hogy felcsempéssze a robbanószerkezetet, ha valóban az volt. Nagyjából két-három ember részvétele bőven elég ahhoz, hogy kívülről egészen a repülőgép csomagterébe bejusson egy ilyen szerkezet - véli a repülési szakértő.
Ez egy nagyon komoly ügynek látszik, mert ez azt mutatja, hogy gyakorlatilag ezek után a repterek biztonságában sem lehet maradéktalanul megbízni - hangsúlyozta.
A fekete doboz arra vonatkozóan nem fog információt nyújtani, hogy megtudjuk, volt-e robbanás a fedélzeten vagy sem. Az csak paramétereket rögzít - tette hozzá.
A robbanás ténye azonban nagyon könnyen bebizonyítható, sőt, azt gondolom, hogy már azok, akik egyébként a vizsgálatot végzik, már pontosan tudják, hogy a robbanás bekövetkezett-e. Nyilván nem véletlenül kezdték tegnap este óta mondani a kormányok - többek között Amerika, Anglia. Ennek az az oka, hogy ha megvizsgálják a roncsokat, a roncsokból teljesen jól fog látszódni - mint ahogy látszódik is -, hogy mi volt repülő szétesésének az oka - közölte Pető György.
Azt gondolom, hogy Európán belül valószínűleg ezek után még jobban meg fogják erősíteni a biztonsági intézkedéseket. Azt hiszem, hogy az európai légiközlekedés azért biztonságban van. Nyilván az arab-muszlim világban ezek után komoly kérdések fognak felmerülni a repülőterek biztonságát illetően.
Hanganyag: Németh Zoltán