eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 21. szombat Tamás
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Fuvarozók: az útdíj tervezett drasztikus emelése az inflációs célokat is veszélyezteti

Január 1-jétől átszabná az útdíjrendszert a kormányzat, új modell alapján számítanák ki a 3,5 tonna feletti teherautók, valamint februártól a buszok esetében a használatarányos útdíj mértékét. Ez esetenként 30-40 százalékos útdíjemelést is jelenthet – mondta az InfoRádióban Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

A tervezett új útdíjrendszer alapvetően annyiban tér el a jelenlegitől, hogy egységessé válik az infrastruktúra-használati díj, vagyis az úthasználatért minden jármű egységesen megállapított díjat fog fizetni, ugyanakkor e fölött – a „szennyező fizet” elv alapján – kialakításra kerül egy úgynevezett külsőköltség-díj rendszer is, aminek eredményeképpen a különböző járműkategóriáknak plusz „büntetést” kell fizetniük – például attól függően, hogy lakott területhez közeli vagy azt messze elkerülő útról, alsórendű útról vagy autópályáról van-e szó – ismertette Árvay Tivadar.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint a probléma az, hogy az elmúlt tíz évben tapasztalt folyamatos és vállalható szintű emelésekhez képest ez most hirtelen nagyon nagy mértékű díjelmést jelent, ami ráadásul kiegészül még idén októberben az inflációkövető útdíjemeléssel is. Így az Euro 6-os,

legkevésbé szennyező környezetvédelmi normával rendelkező kamionok januártól minimum 40-50 százalék körüli díjemeléssel szembesülhetnek.

Bár csak egy tervezetről van szó, annyi bizonyos, hogy az útdíjrendszer átalakulása 2024. január 1-jétől megtörténik; hogy ez végül összegszerűen milyen változást jelent majd, ez még egyeztetés alatt van, pillanatnyilag a rendelettervezet szövegének a véleményezése zajlik, de az már látható, hogy a költségvetési törvényben 150 milliárd forint pluszbevételt tervez a kormányzat a megtett úttal arányos útdíjfizető rendszerből beszedni – hívta fel a figyelmet a főtitkár, hozzátéve: a körvonalazódó rendszer ennél nagyobb mértékű bevételt is eredményezhet.

Kiemelte: mindenképp ildomos lenne az egyeztetés a szakmával, hiszen ilyen mértékű díjemelés az útdíjakban a teljes gazdaságra negatívan fog hatni, mivel a közúti áruszállítás minden termék és szolgáltatás díjában megjelenik.

„Komolyan veszélyezteti a kormányzat inflációs céljait is akár, ha az útdíjat ilyen mértékben megemeli januártól”

– szögezte le a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Elon Musk: Németországot csak az AfD mentheti meg

Elon Musk: Németországot csak az AfD mentheti meg

Elon Musk nem tagadja meg önmagát. A világ egyik legazdagabb milliárdosa újabb jelét adta annak, hogy nem rokonszenvezett a Scholz-kormánnyal de a konzervatívok sem állnak közel hozzá. A német választókat már a kampány kezdetekor felszólította arra, hogy a radikális jobboldali AfD.re szavazzanak.

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×