eur:
407.68
usd:
390.91
bux:
84950.95
2025. január 29. szerda Adél
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Fuvarozók: az útdíj tervezett drasztikus emelése az inflációs célokat is veszélyezteti

Január 1-jétől átszabná az útdíjrendszert a kormányzat, új modell alapján számítanák ki a 3,5 tonna feletti teherautók, valamint februártól a buszok esetében a használatarányos útdíj mértékét. Ez esetenként 30-40 százalékos útdíjemelést is jelenthet – mondta az InfoRádióban Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

A tervezett új útdíjrendszer alapvetően annyiban tér el a jelenlegitől, hogy egységessé válik az infrastruktúra-használati díj, vagyis az úthasználatért minden jármű egységesen megállapított díjat fog fizetni, ugyanakkor e fölött – a „szennyező fizet” elv alapján – kialakításra kerül egy úgynevezett külsőköltség-díj rendszer is, aminek eredményeképpen a különböző járműkategóriáknak plusz „büntetést” kell fizetniük – például attól függően, hogy lakott területhez közeli vagy azt messze elkerülő útról, alsórendű útról vagy autópályáról van-e szó – ismertette Árvay Tivadar.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint a probléma az, hogy az elmúlt tíz évben tapasztalt folyamatos és vállalható szintű emelésekhez képest ez most hirtelen nagyon nagy mértékű díjelmést jelent, ami ráadásul kiegészül még idén októberben az inflációkövető útdíjemeléssel is. Így az Euro 6-os,

legkevésbé szennyező környezetvédelmi normával rendelkező kamionok januártól minimum 40-50 százalék körüli díjemeléssel szembesülhetnek.

Bár csak egy tervezetről van szó, annyi bizonyos, hogy az útdíjrendszer átalakulása 2024. január 1-jétől megtörténik; hogy ez végül összegszerűen milyen változást jelent majd, ez még egyeztetés alatt van, pillanatnyilag a rendelettervezet szövegének a véleményezése zajlik, de az már látható, hogy a költségvetési törvényben 150 milliárd forint pluszbevételt tervez a kormányzat a megtett úttal arányos útdíjfizető rendszerből beszedni – hívta fel a figyelmet a főtitkár, hozzátéve: a körvonalazódó rendszer ennél nagyobb mértékű bevételt is eredményezhet.

Kiemelte: mindenképp ildomos lenne az egyeztetés a szakmával, hiszen ilyen mértékű díjemelés az útdíjakban a teljes gazdaságra negatívan fog hatni, mivel a közúti áruszállítás minden termék és szolgáltatás díjában megjelenik.

„Komolyan veszélyezteti a kormányzat inflációs céljait is akár, ha az útdíjat ilyen mértékben megemeli januártól”

– szögezte le a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Miért is van szükség Robert Ficóra? – Szlovákiai helyzetkép

Miért is van szükség Robert Ficóra? – Szlovákiai helyzetkép

A hétvégén több tízezres kormányellenes tüntetéseket tartottak Szlovákia-szerte. Hírügynökségi jelentések szerint Pozsonyban 60 ezren követelték Robert Fico miniszterelnök távozását, noha a megmozdulás egy Ukrajna melletti szimpátiatüntetésnek indult. Tárnok Balázst, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont John Lukács Intézet kutatásért felelős igazgatóját kérdeztük.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.29. szerda, 18:00
Petri Bernadett
európai uniós szakértő, a közvetlen uniós forrásokért felelős miniszteri biztos
Purgálás után szépen felpattantak az amerikai tőzsdék

Purgálás után szépen felpattantak az amerikai tőzsdék

Tegnap az Nvidia szétverése volt a legnagyobb sztori a tőzsdéken, ugyanis soha nem vesztett még egy vállalat akkora összeget piaci értékéből (589 milliárd dollár), mint tegnap a chipgyártó. Ezt követően ma reggel felemás hangulatban telt a kereskedés Ázsiában, Európában pedig kisebb felpattanást láthatunk. Amerikában csapkodással indult a nap, a tegnap 17 százalékot eső Nvidia árfolyama végül több mint 9 százalékos pluszban is volt. Szépen emelkedtek a főbb tengerentúli indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×