eur:
408.13
usd:
387.35
bux:
77771.12
2024. november 18. hétfő Jenő
Nyitókép: NÚSZ Zrt.

Változás az autópálya-matricáknál

Nagyjából ugyanannyi autópálya-matrica fogyott az idei év első felében, mint tavaly ugyanebben az időszakban: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint – az előértékesítéssel együtt – közel 7,7 millió darab e-matricát vásároltak a közlekedők 2023. június 30-ig.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint összesen 273 milliárd forint folyt be az államkasszába a díjköteles utak használata után 2023. június 30-ig. Ez bő 14,5 százalékkal haladja meg a tavalyi év ugyanilyen adatát. Az összes útdíjbevétel több mint 70 százalékát a 3,5 tonna feletti megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek úthasználata után befizetett megszolgált útdíj, a fennmaradó közel 30 százalékát pedig az autópályamatrica-vásárlásokból befolyt összeg teszi ki.

„Bár korábban is láttunk hasonló tendenciát, az idei évre történt e-matrica-vásárlások adataiból különösen markánsan kirajzolódik, hogy

egyre többen gondolkodnak hosszabb távra előre, és választják az éves érvényességű autópálya-matricákat a havi és a heti (10 napos) jogosultságok helyett”

– idézi a NÚSZ közleménye Bozóky Alex, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója szavait. „Az éves országos autópálya-matricából több mint 11 százalékkal, a vármegyeiből pedig közel 6 százalékkal több fogyott, mint 2022 azonos időszakában.”

A személyautók (D1 díjkategória) esetében az éves országos matricavásárlások száma több mint 19 százalékkal, a vármegyei matricáké pedig közel 5 százalékkal növekedett 2023-ra június 30-ig. A kistehergépjárművek (D2 díjkategória) esetében a vármegyei matricáknál látszik több mint 18 százalékos, és a heti (10 napos) jogosultságnál bő 5,5 százalékos növekedés. A buszokra (B2 díjkategória) pedig mindegyik matricatípus esetében emelkedett a vásárlások száma: az éves országos közel 22,5 százalékkal, a vármegyei bő 8 százalékkal, a heti (10 napos) mintegy 21,5 százalékkal, a havi pedig közel 5,5 százalékkal.

A vármegyei matricákról elmondható, hogy a darabszámot tekintve a Pest és a Fejér vármegyére érvényes úthasználati jogosultság esetében a legnagyobb az emelkedés, nagyjából 25 ezerrel több fogyott ezekből a vignettákból, mint egy évvel korábban. A Pest vármegyeiből közel 1,2 millió, a Fejér vármegyére érvényesből pedig majd 290 ezer darab kelt el 2023. évre június utolsó napjáig. A harmadik helyen a vármegyei matricák sorában a Győr-Moson-Sopron megyére érvényes áll, amelyből összesen bő 180 ezer darab fogyott, mintegy 14,5 ezerrel több, mint egy évvel korábban. Összességében egyébként mindegyik vármegyei matricából több fogyott 2023-ra, mint 2022-re.

A NÚSZ Zrt. adataiból jól látszik, hogy tovább erősödött egy másik tendencia is:

egyre több e-matricát vesznek meg az ügyfelek elektronikus úton.

A matricavásárlások harmada (35 százalék) történik ilyen módon, a többi (65 százalék) pedig – továbbra is – a fizikai viszonteladó partnereknél, jellemzően benzinkutakon. Előbbi tavaly 31, 2021-ben pedig 29 százalék volt az adott évben június 30-ig. Az elektronikus vásárlások közül idén már nagyjából minden ötödik (18 százalék) a NÚSZ Zrt. saját online felületén, a nemzetiutdij.hu oldalon zajlott, ahol az ügyfelek kényelmi díj nélkül tudják megvásárolni a jogosultságot.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×