eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Energy Crisis. Gasoline Shortage. Gas And Oil Concept. Young Adult Man Trying To Refuel Car And Opening Metal Canister At The Local Petrol Station. Real Life, Real People, Ambient Light
Nyitókép: Elena Popova/Getty Images

Most akkor mi lesz 2035 után az európai autókkal?

A kinai autógyártók rárepülnek a belső égésű motorok piacára – véli Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője. Európában az e-üzemanyag és a bioüzemanyag lehet az alternatíva.

"Egy kínai autógyárnak az Európai Unió piaca nem olyan nagyon nagy falat. Nekik megéri a belső égésű autókat fejleszteni, hiszen Ázsiában és otthon is van belső égésű piacuk bőven" – mondta el az InfoRádióban Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője. Vagyis ha ügyesen lépnek – most minden jel erre mutat –, és az európai piacközpontú márkák visszavonulnak a belső égésű motorok fejlesztéséből, akkor a következő 10-12 évben – amíg nem tiltják a belső égésű autók forgalomba helyezését Európában – a kínaiak rá fognak repülni a belső égésű autók piacára, mert van modelljük, darabszámuk és technológiájuk hozzá.

Az eredeti tervezet szerint 2035 után már csak klímasemleges üzemanyagokkal működő autókat lehetett volna forgalomba helyezni az Európai Unióban, de a szabályozás most annyit enyhült, hogy

az e-üzemanyagokkal hajtott autókat is forgalomba lehet majd helyezni.

A szakértő elmondta, hogy az e-üzemanyag úgy ég el, mint a benzin, tehát nem kell hozzá átalakítani az autót. Ebből adódóan komoly technológiai módosítások nélkül használhatók.

Szécsényi Gábor elmondta: a klímasemleges üzemanyag gyakorlatilag műbenzin, tehát nem kőolajból állítják elő. A technológiák különböznek, több próbaüzem is van. Néhány 100 litereket képesek naponta előállítani, tehát még nem nagymértékű a gyártás. A finomítók a levegőből próbálják kifogni a szén-dioxidot, tehát szennyezést kötnek meg. Ha nem a levegőből, akkor ipari termelésből származó szén-dioxidot használnak fel.

Az előállításhoz szükséges hidrogént megújuló energiával teremtik elő hozzá. A lényeg, hogy úgy készüljön a benzin, hogy az elégetése során a környezetbe kerülő szén-dioxid és szén alapú szennyezés kevesebb legyen, vagy legfeljebb annyi, mint amennyit megkötünk, vagy felhasználnunk az elkészítés során – magyarázta.

Az olasz autóipar a bioüzemanyagokat támogatja, mert azt szeretné, hogy a növényi alapanyagokból készített üzemanyagok is beletartozzanak ebbe a körbe 2035 után.

"Úgy tudom, hogy egyelőre nem jártak sikerrel, de azt is tudom, hogy nem adták föl, még harcolnak. Ha mindent sikerül keresztülvinni, akkor a németek irányából az e-üzemanyagok, az olaszok irányából pedig a bioüzemanyagok lehetnek kivételek 2035 után" – jelentette ki Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×