Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Fuel cap with H2 hydrogen technology symbol
Nyitókép: Animaflora/Getty Images

Meglehet a jövő energiahordozója

Hosszú távon a hidrogén is nyertese lehet az energiahordozók jelenleg politikailag bizonytalan helyzetének. 2040 után az energiaellátás akár 60 százalékát is ez az anyag adhatja – véli a Magyar Hidrogénszövetség elnöke.

A magyar kormány – összhangban a külföldi gyakorlattal – 2021 májusában fogadta el a nemzeti hidrogénstratégiát, meghirdetve azokat a lépéseket, amikkel a 2050-re célul kitűzött klíma-, illetve szén-dioxid semlegességet el lehet érni – idézte föl Lepsényi István.

A hidrogén felhasználása a jövőben

  • a mobilitás,
  • az energetika és
  • az ipar

területén várható kiemelt mértékben.

A hidrogénszövetség elnök kiemelte: előbbi hidrogénre történő átállítása azért is nagyon fontos, mert jelen pillanatban

a mobilitás adja a CO2-kibocsátás körülbelül 30 százalékát,

és valamennyi nemzetközi törekvés azt mutatja, hogy az elkövetkezendő évtizedben jelentős mértékben fog bővülni a közúti-, légi- és vízi közlekedés. Vagyis nemcsak a növekedés által generált kibocsátást kell csökkenteni, hanem el kell érni azokat a megoldásokat, amikkel a közlekedés egyáltalán nem fog szén-dioxidot kibocsátani – magyarázta.

Lepsényi István elmondása alapján a jelenlegi világgazdasági helyzetben, gondolván elsőként az ukrajnai háborúra, egyértelműen megnövekedett az alternatív energiahordozók, köztük a hidrogén előállítása és felhasználása iránti érdeklődés, hiszen ezzel csökkenthető az orosz földgáztól való függőség, illetve megfelelő mértékű zöldenergiával szolgálhat egyéb célokra is.

A szakértő emlékeztetett, a hidrogén jelen pillanatban kizárólag az iparban hasznosul, évi 160-180 ezer tonna mennyiségben. Megítélése szerint a hidrogén-technológiát

20-30 éven belül az energiaellátás mintegy 60 százalékát fogja adni,

amivel az egyik legfontosabb energiaeszközzé válhat.

Ami a hidrogénalapú teherszállítást illeti, a szövetség elnöke hangsúlyozta: ahhoz, hogy általánossá váljon a működés, az kell, hogy töltőállomások létesüljenek, valamint, hogy biztosítva legyen a zöldhidrogén. Emellett természetesen hidrogénüzemű járművek is kellene – tette hozzá Lepsényi István jelezve, hogy annak vizsgálata még folyik, hogy hogyan lehet ezt gazdaságossá tenni, mert

nem kizárólag az a lényeg, hogy zöld legyen a forgalom, hanem hogy ne is növekedjen érezhetően a költsége.

A hidrogén alkalmazása az autóbuszokra, a hazai vasúti-, a légi és a vízi közlekedésre is kiterjedhet a jövőben – osztotta meg végül a szövetség jövőbeni terveit Lepsényi István.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×