Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: építészfórum/Bozsó Barna

Egyre több részlet derül ki a gellérthegyi siklóról – látványtervek érkeztek

A születőben lévő budai korzónak fontos eleme lehet a tervezett gellérthegyi sikló, mely közvetlen tömegközlekedési kapcsolatot létesít a korzó, valamint a Citadella és a Szabadság-szobor együttese között.

A budai korzónak lehet fontos eleme a gellérthegyi sikló, ami új élményeket kínálva, közvetlen tömegközlekedési kapcsolatot létesít a budai korzó déli vége, a Citadella és a Szabadság-szobor gellérthegyi együttese között – olvasható az epiteszforum.hu cikkében, ahogyan az is, hogy a tervezett sikló világörökségi és természetvédelmi területen, nem szokványos műszaki megoldásokkal valósítható meg, így a folyamatban lévő engedélyezési eljárások ennek megfelelően sokrétűek és szigorúak.

A terv szerint a Rác Fürdőtől a Citadella sétányig futó, több mint 105 méter szintkülönbséget leküzdő, majd 300 méter hosszú sínpáron vezetett siklópálya mentén több épület, műtárgy épül. Az alsó állomás előtt, a Hegyalja út–Krisztina krt.–Hadnagy utca által határolt, háromszögletű területen létesül a sikló fogadótere. Innen a Hegyalja út alatt átfúrt, gyalogos aluljáró vezetne a Gellért-hegy lábánál, a hegy gyomrában kibányászandó alsó állomáshoz.

építészfórum/Bozsó Barna
építészfórum/Bozsó Barna

Az elképzelésnek megfelelően a Gellért-hegy északi, meredekebb lejtésű, erősen fásult szakasza alatt egy 34°-os dőlésű, bányászati módszerekkel megépített, majdnem 100 méter hosszú alagút vezet az Orom utca vonalában megépülő, kitorkolló műtárgyhoz.

A sikló sínpályája az alagútból kilépve, körülbelül 200 méter hosszban lábakra állítva fut tovább. A sínpálya ezen szakaszára esik a két, egymással ellenkező irányban mozgó, egyenként 52 fős panoráma kabin kikerülési pontja, a „kitérő". A fák koronaszintjén futó sínpár és az azt tartó, növényfuttató hálóval takart lábak biztosítják a meglévő sétányok további, akadálytalan használatát. A 350 méter sugarú ívre szerkesztett, felső pályaszakasz a Gellért-hegy ligetesen fásult, átlagosan 10°-ban emelkedő területén fut, így a pályaépítés viszonylag kevés fát érint.

építészfórum/Bozsó Barna
építészfórum/Bozsó Barna

A sikló legfelső, épített, egyben legkomplexebb eleme a felső állomás. A korábbi tervekkel ellentétben a sikló kabin érkezési, indulási szintje nem a Citadella sétány magasságába fog esni, hanem egy szinttel lejjebb, hogy a szükséges technológiai építmény miatt ne változzon meg a hegy Pestről feltáruló sziluettje. A sétány mellett csupán egy – az utasokat a mindenkori időjárástól védő – fűtött, hűtött váróterem létesül. A Citadella sétány szintje alatti peronok és a sétány között többféle kapcsolat épül a terv szerint.

építészfórum/Bozsó Barna
építészfórum/Bozsó Barna
Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×