eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Forradalmi újítás, olcsóbbak lehetnek az akkumulátorok

A Sumitomo Metal Mining megkezdi a kobalt, a lítium és más kulcsfontosságú anyagok újrahasznosítását a használt elektromos járművek akkumulátoraiból.

Az elektromos autók, valamint a zöldenergiás átmenet egyik legnagyobb akadálya, hogy a jelenlegi akkumulátorok nem elég hatékonyak, valamint sok rikta nyersanyagra van szükség a gyártásukhoz. A világon egyre több helyen próbálnak lítiumot, kobaltot és nikkelt kitermelni, de az energiaátmenet és az autóipar ellátásigénye egyre nagyobb, ami idővel költségessé teheti a gyártást. Viszont van egy kézenfekvő megoldás: az újrahasznosítás – írja a napi.hu.

A japán Sumitomo Metal Mining újonnan szabadalmaztatott módszerével a cég úgy nyeri vissza a lítiumot, a kobaltot és a nikkelt, hogy az akkumulátorokat összezúzzák, a keletkező port meghatározott hőmérsékletre hevítik, és beállítják az oxigénszintet.

A cég azt tervezi, hogy 2023-ra felépít egy újrahasznosító létesítményt Japánban. Az üzem kapacitása évi 7000 tonna zúzott akkumulátor feldolgozására lesz elegendő. Úgy számolnak, hogy a visszanyert nikkel-mangán-kobalt katódot használó akkumulátorokból 200 tonna kobaltot nyerhetnek ki, ami 20 ezer elektromos autó gyártására lehet elég.

A vállalat szerint módszere még akkor is versenyképes marad, ha a bányászott lítium ára kilogrammonként 5-6 dollár körüli szintre esik, vagy ha a nikkel és a kobalt ára visszatér a múltbeli mélypontokra. A lítium ára egy év alatt több mint kétszeresére, közel 30 dollárra emelkedett kilogrammonként, míg a kobalt ára mintegy 80 százalékkal, tonnánként 60 000 dollárra.

Egyre nagyobb a nyomás, hogy több újrahasznosított anyagot használjanak az elektromos járművek akkumulátoraiban. A novemberben javasolt szabályozás értelmében az Európai Unió 2030-ig legalább 12 százalékban újrahasznosított kobaltot és 4 százalékban újrahasznosított lítiumot és nikkelt kíván előírni az elektromos járművek akkumulátorainak gyártásánál.

Címlapról ajánljuk
Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×