Megjelent a Magyar Közlönyben az azonnali fizetéseket szabályozó MNB-s pénzforgalmi rendelet módosítása, az új, azonnali fizetési rendszer július 1-én kezdi meg működését, itt már nem csak hosszú számlaszámokra, hanem sokkal könnyebben megjegyezhető, ismert azonosítókra is lehet majd utalást indítani - írja a rendszer fontosabb jellemzőit összefoglaló cikkében a Portfolio.
Az MNB-rendelet szerint az átutalási megbízást befogadó bank az adatok átvételétől számított 5 másodpercen belül eljuttatja a tranzakció adatait a kedvezményezett bankjához, és ha valamilyen okból 20 másodpercen belül nem teljesül egy tranzakció, akkor azt automatikusan visszautasítják, vagyis ennél később nem teljesülhet. A tranzakció sikertelenségének okát közölni kell.
Az új rendszer miatt a számlákhoz az ügyfélnek a számlavezető bankjánál hozzá kell rendelnie úgynevezett másodlagos azonosítókat, ezek lehetnek:
- országkódot tartalmazó mobiltelefonszám,
- e-mail cím,
- a NAV által megállapított adóazonosító jel
vagy adószám.
Egy számlához több másodlagos azonosítót is hozzárendelhetünk majd, de egy adott másodlagos azonosító értelemszerűen csak egy számlához lehet hozzákapcsolva.
Az új azonosítók rögzítése után legfeljebb egy órán belül továbbítania kell a bankoknak az központi adatbázist kezelő szervezethez (GIRO) az adatokat. Ha törlést kérvényez egy ügyfél, akkor egy órán belül el kell küldeniük a törlési kérelmet.
A bankoknak évente egyszer egyeztetniük kell az ügyféllel az adatokat, hogy még mindig érvényes-e az azonosító. Erről 30 nappal az adategyeztetés előtt tájékoztatják az ügyfelet. Ha nem kapnak válasz, akkor a bank a határidő lejártát követő napon azonnal kérheti a számlához rendelt másodlagos azonosítók törlését.
Azt még nem tudni, hogy ehhez minden évben el kell- majd menni a bankfiókba adategyeztetésre, a Portfolo szerint esélyes, hogy ezt majd netbankon, mobilbankon keresztül is lehet intézni.