eur:
387.61
usd:
356.93
bux:
68854.65
2024. május 17. péntek Paszkál

Mennyibe kerül az államnak a Malév megszűnése?

A Malév megszűnése azonnali, körülbelül 450 milliárd forintos kiadást jelentene az államnak - olvasható a nemzeti fejlesztési tárca egy decemberi kiadványában. Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) alelnöke szerint, ha rövid időn belül nem indulnak újra a Malév-járatok, akár 40-50 százalékkal is csökkenhet a beutazó vendégek száma Budapesten a következő hetekben.

A dokumentum szerint a légitársaság a Budapest Airport Zrt. egyik legjelentősebb partnere, amely a légikikötő forgalmának 40 százalékát biztosítja. Ha az évente a szolgáltatásokért fizetett 15 milliárd forint kiesik a repülőtér üzemeltetőjének költségvetéséből, akkor - a privatizációs szerződés szerint - akár a Budapest Airport ellehetetlenüléséhez is vezethet. Ebben az esetben az államnak másfél milliárd eurót kell fizetnie a Budapest Airport tulajdonosának.

A BA fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot egyébként nem érte váratlanul a Malév leállása - közölte a cég pénteken az MTI-vel.

Donatella Gasser, a Hochtief Concessions kommunikációs vezetője elmondta: a leállás "szomorú", de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett.

Hozzátette: a német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem "szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével" is. Ugyanakkor a tervezett lépésekre vonatkozó kérdésre csupán annyit mondott, hogy korai lenne ezeket a nyilvánosság elé tárni. Megjegyezte viszont, hogy a cég reméli: "jó vége" lesz a történetnek.

A Hochtief Concessions 49,66 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a BA-ban.

A Hochtief a budapesti mellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is érdekelt. A német cég tavaly úgy döntött, hogy eladja repülőtér-üzemeltetői érdekeltségeit, és el is kezdte az értékesítési folyamatot, amelyet aztán január elején a nehéz piaci környezetre hivatkozva leállított.

A Malév adóssága 60 milliárd forint, tulajdonosa 95 százalékban az állam, 5 százalékban egy orosz bank.

Az Európai Bizottság január elején a Malévnak nyújtott állami támogatás visszafizettetésére szólította fel a magyar kormányt, mert megállapította, hogy a Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a légitársaság nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett. Ez összesen mintegy 88 milliárd forint visszafizetését jelentené.

A Malév reggel 7 óra előtt közleményben jelezte, hogy a kár minimalizálása érdekében az igazgatóság elrendelte az üzemszerű működés beszüntetését. Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádió reggeli műsorában azt mondta: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.

A Travel Service-t mér nem érdekli a Malév

Már nem érdekli a Travel Service-t a Malév átvétele - mondta az InfoRádiónak Farkas Attila, a cseh Unimex érdekeltségébe tartozó cég magyarországi képviselője. Megjegyezte, hogy az utasokat nem érheti kár, a piaci harc pedig erősödik majd.

Farkas Attila január közepén nyilatkozta azt a Népszabadságnak, hogy a Travel Service kidolgozta az üzleti tervét a Malév átvételére, és azt elküldte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba.

Farkas Attila akkor hozzátette: a tervet még a légitársaság állami támogatását jogszerűtlennek minősítő uniós döntés nyilvánosságra hozatala előtt véglegesítették.

A terv részleteiről nem akart nyilatkozni. A lap - korábbi sajtóhíreket felidézve - azt írta akkor, hogy a cég Boeing-flottát üzemeltetne, de a menetrendszerinti forgalomban kevesebb géppel és alkalmazottal venne részt. A Népszabadság hozzáfűzte: ezeket az információkat a cég eddig nem cáfolta.

Bajban lesznek a szállodák

Ha rövid időn belül nem indulnak újra a Malév-járatok akár 40-50 százalékkal is csökkenhet a beutazó vendégek száma Budapesten a következő hetekben - mondta Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) alelnöke.

Az esetleges utasszám csökkenés több mint fele érinti a szállodákat, amelyek foglaltsága így akár két számjeggyel is visszaeshet.

Az alelnök hangsúlyozta, hogy egyelőre nem ismerik, mit tervez a kormány a helyzet megoldására, így anélkül azt sem tudja megbecsülni, hogy középtávon milyen hatása lehet a légitársaság leállásának. A szállodák és más szolgáltatók szempontjából azonnali és megnyugtató, végleges megoldást sürget, hiszen az országnak éves szinten mintegy 4 milliárd euró valutát, a munkahelyek mintegy 10-13 százalékát hozó, a nemzetgazdaság más területére is jelentős multiplikátor hatással rendelkező ágazat kerülhet veszélyeztetett helyzetbe.

Mint mondta, a Malév egyebek mellett turisztikai marketing tevékenységet is végzett a Budapest Airporthoz hasonlóan.

Szavai szerint, bár a Malév úti céljainak többségén más légitársaság is utazik, de mintegy 30 százalékán nincs versenytársa, így onnan csak nehezebben lehet az utasokat hazaszállítani, illetve új vendégeket idehozni. Niklai Ákos hangsúlyozta, hogy ebben a helyzetben is nagyon fontos turisztikai, presztízs szempontból is, hogy mennyire jól tudják kezelni a vendégek aggodalmát, hogyan biztosítják a hoppon maradt utasok azonnali úti célba jutását. "Egy, turizmusban, vendégszeretben magát sokra tartó országnak ezen a téren is profizmust célszerű mutatnia" - fogalmazott.

A szakember szerint az lenne a legmegfelelőbb, ha minél gyorsabban létrejöhetne, egy biztonságos alapokon működő, megbízható nemzeti légitársaság, amely megtarthatná a Malév hálózatát, átvenné brandjét és a szolgáltatási színvonalában elismert reputációját, és folytathatná a nemzeti turisztikai marketingben betöltött fontos, kiegészítő szerepét. Ez azért is sürgős lenne, mert az elmúlt évben a beutazó turizmus már biztató növekedést mutatott és ez a folyamat további erősítést, segítséget igényel - tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kis-Benedek József: százszázalékos biztonság minden intézkedés ellenére sincs

Kis-Benedek József: százszázalékos biztonság minden intézkedés ellenére sincs

A Robert Fico elleni merényletnek hatása lehet az európai parlamenti választási kampányra is, ám a politikusokat a választások előtt nehéz lesz meggyőzni arról, hogy távolságot tartsanak az emberektől – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora.

Hankó Balázs az Arénában: roppant veszélyes az új uniós felsőoktatási javaslat

Az Európai Bizottság továbbra sem válaszol a magyar kormány novemberi levélére – mondta a június végén lejáró Erasmus-megállapodás jövője kapcsán Hankó Balázs az InfoRádió Aréna című műsorában. A Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, innovációért, szakképzésért és felnőttképzésért felelős államtitkára beszélt a Pannónia Ösztöndíjprogramról, a felsőoktatási bérek rendezéséről és a felvételizők számának alakulásáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.17. péntek, 18:00
Sándor Ildikó
néprajzkutató, a Hagyományok Háza Közművelődési és tudományos szakcsoport vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×