Jövőre a cégautók után fizetendő adót nem a gépkocsi használójának, hanem a tulajdonosának kell megfizetni a hatályos törvénytervezet szerint. Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára az InfoRádiónak elmondta: ennek értelmében a lízingelt autóknál a lízingcég fogja megfizetni az adót, amelyet vélhetően tovább fog hárítani a lízingbe vevőkre a díjon keresztül vagy külön elszámolva.
Problémát vet fel, ha nem cég, hanem magánszemély lízingel autót, ugyanis elképzelhető, hogy emelt összegű lízingdíjat kell fizetni a cégautóadó áthárítása miatt. A szervezet főtitkár elismerte, hogy nem lenne szerencsés, ha az autót magáncélra használó magánszemélyeknek is kellene fizetni cégautó adót, hiszen ezzel eltérne a céljától az adó.
Lévai Gábor kiemelte: a Pénzügyminisztériumtól fogják kérni a jogszabály pontosítását, hogy egyértelmű legyen, hogyan kell értelmezni a tervezetet.
Hét százalék lesz az adó mértéke
A tárca javaslata szerint a cégautók adóztatási szabálya a következő lenne: az adó mértéke a gépkocsi bekerülési árának hét százaléka, amelyből levonható a súlyadó értéke, és az értékcsökkenés első két évben tíz-tíz, a további években öt százalékos mértékben, ám minden további nyilvántartási kötelezettség - például az útvonal-nyilvántartás - megszűnik.
A PricewaterhouseCoopers igazgatója az InfoRádiónak elmondta: lényeges változás, hogy a tulajdonjoghoz kapcsolódik az adófizetési kötelezettség, nem pedig a magánszemély jövedelméhez. Nem lesz jelentősége, hogy a magánszemély üzleti vagy magáncélra használja az autót - tette hozzá Horváthné Szabó Beáta.
Kedvezőbb lesz az adófizetés
Nemcsak a cégeknek, hanem a magánszemélynek is meg kell fizetnie az adót abban az esetben, ha az autóval kapcsolatban költséget számol el - emelte ki.
Az igazgató elmondta: az adóhatóság nyilvántartása szerint 20 ezernyi autó után fizettek ilyen adót eddig, noha több autó után számolnak el költséget, míg a jövőben várhatóan ennek sokszorosa lesz az adót befizetők száma. Eddig is kellett volna cégautó után adót fizetni, de a magánhasználatot az útnyilvántartás technikákkal kiiktatták, és mindenki csak üzleti céllal autózott - tette hozzá.
Horváthné Szabó Beáta hangsúlyozta: nem lesz kétszeres adóztatás, hiszen a gépjárműadót le lehet vonni az adófizetési kötelezettségből.
A PricewaterhouseCoopers igazgatójának számítása szerint egy hatmilliós autó esetén idén havi 42 ezer forintot kellett fizetni, jövőre ez 31 500 forint lesz, és tovább csökkenthető a megfizetett gépjárműadóval.
Az adófizetés mértéke kedvezőbb, de az adófizetők körének szélesítése következtében nagyobb lesz az állami bevétel - emelte ki.
Nem igazságos ez a magánszemély oldaláról nézve, hiszen a cég érdekében használja az autót, míg a cég oldaláról logikus, hogy azonos szabályozás alá essenek akár a lízingcégek, akár a magánszemélytől bérelt autók - közölte Horváthné Szabó Beáta.
Hanganyag: Kaputa Júlia