eur:
401.97
usd:
370.55
bux:
74198.41
2024. október 21. hétfő Orsolya

"A tinédzserek jobban befolyásolják a szüleiket, mint azt gondoltuk"

Az anyák jóval hajlamosabbak utánozni a tinédzser korú lányuk fogyasztói, például sminkelési és öltözködési szokásait, mint fordítva - állapították meg az amerikai szakemberek.

"Az eredmények alátámasztják az úgynevezett fordított szocializáció elméletét, és azt sugallják, hogy a tinédzserek jóval mélyebb befolyásoló erővel bírnak szüleikre, mint azt gondoltuk" - írta a Journal of Consumer Behavior című folyóirat következő számában megjelenő cikkében Ayalla A. Ruvio, a Temple Egyetem Fox Üzleti Iskolájának marketing professzor asszisztense.

A fordított szocializáció egy önkéntes döntést jelent arról, hogy kit és hogyan utánozunk. Ez a jelenség inspirálta a szakembereket, mikor a fogyasztói doppelganger-effektus (fogyasztói-hasonmás) címet adták a tanulmányuknak.

"Itt nem csupán az utánzás aktusán van a hangsúly. Az eredményekből világosan kiderül, hogy az alanyok tudatosan választják ki azt a személyt, akit követni akarnak, és ezért hajlandóságot mutatnak arra, hogy ezeknek az embereknek a fogyasztói szokásait utánozzák" - idézte a tanulmányt a Science Daily tudományos hírportál.

A vizsgálat 343 anya-lánya páros bevonásával készült. A kérdőívekre épülő kutatásban a szakemberek azt vizsgálták, hogy a lányok, vagy az anyák hajlamosabbak-e inkább a másik fogyasztói szokásainak utánzására. A részt vevő anyák átlagéletkora 44, míg a fiatalabb generációé 16 év volt.

Az eredmények szerint, ha az édesanya a szívében fiatalnak érzi magát, akkor sokkal jobban figyel a divatos megjelenésre, és egyfajta stílusszakértőként tekint a lányára, akinek elkezdi utánozni a fogyasztói szokásait.

Ezzel ellentétben egy divat iránt erősen érdeklődő, ám magát a koránál idősebbnek érző fiatal lány esetében még mindig kisebb a valószínűsége annak, hogy fogyasztói modellként tekint az édesanyjára, és ezért nem is utánozza őt.

A kutatók szerint az anya-lánya modell az első, amelyen tanulmányozni lehet a "kétirányú befolyásolás" elméletét, illetve, hogy a doppelganger-effektus mindkét irányba működik-e. Ruvio és kollégái kétszintű kutatást folytattak, egyrészt az utánzás elméletére, másrészt a modellkövetés irodalmára támaszkodva szemléltették, hogy a "gyerekek hatással vannak a szüleik fogyasztói szokásaira, azokat a termékeket tekintve, amelyeket a szülők maguk is vásárolnak".

Címlapról ajánljuk
Kaiser Ferenc: Észak-Korea már most is nagyon jól keres az orosz–ukrán háborúval

Kaiser Ferenc: Észak-Korea már most is nagyon jól keres az orosz–ukrán háborúval

Az ukrán elnök szerint tízezer észak-koreai katonát vetne be Oroszország a fronton. Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense az InfoRádióban azt mondta: Oroszország külföldön is toboroz, az észak-koreaiak jelenlétére azonban egyelőre nincs bizonyíték, de nem is lehet kizárni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.21. hétfő, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×