Felettébb udvarias az a munkatárs vagy barát, aki azonnal válaszol az elektronikus levélre. A túl fürge válasz azonban gyakran rosszat is jelenthet: utalhat arra is, hogy az illető stresszes vagy önbecsülése éppen a mélyponton van.
A Glasgowi Egyetem egy kutatásában az e-mailezési szokásokat vizsgálta. Az elektronikus levelezők használóit az eredmények alapján három osztályba sorolták: pihent, hajszolt és stresszes kategóriába.
A pihent embereken egyáltalán nincs olyan jellegű nyomás, hogy rögtön válaszolniuk kell az interneten kapott üzenetekre. Õk úgy kezelik az elektronikus leveleket is, mint ahogy korábban a hagyományosakat: akkor válaszolnak, amikor alkalmasnak érzik erre az időpontot.
A második kategóriába tartozók szem előtt tartják a kötelezettséget, de bennük sincs meg az a késztetés, hogy azonnal megválaszolják azt. A harmadikba soroltak ezzel szemben úgy érzik: azonnal reagálniuk kell egy-egy megkeresésre. Náluk ez kifejezetten stresszes állapotot idéz elő. Az azonnali válasz kényszere egyébként a nőknél gyakoribb, mint a férfiaknál.
A statisztikusok a vizsgálatba bevont 177 ember válaszaiból leszűrték: a stresszes kategóriába a megkérdezettek 34 százaléka tartozott, míg a hajszolt kategóriába a 28 százalékuk. Szerencsére a pihent kategóriába tartozók volta a legtöbben, a vizsgálatba bevont emberek 38 százalékát tették ki.
A kutatásból kiderült az is, hogy a számítógép előtt dolgozók nagy része kétpercenként, vagy annál is sűrűbben megnézi, hogy kapott-e új e-mailt. Mindez főleg a stresszes kategóriába tartozókra volt jellemző.
A kutatók egyéb összefüggést is kimutattak, például azt, hogy a stresszes és a hajszolt e-mailezők között sokkal több volt az alacsony önbecsüléssel rendelkező, mint a pihent kategóriába tartozóknál.
A kutatókat meglepték az eredmények, főleg az, hogy a stresszes kategóriába tartozók között igen sok hölgyet találtak.