eur:
402.09
usd:
366.04
bux:
74032.43
2024. október 8. kedd Koppány

Életveszélyesek a hibrid autók

A túl csendes autók okozta balesetveszély csökkentését célzó törvényjavaslatot terjesztettek az amerikai kongresszus elé.

A tervezett jogszabály kötelezné a közlekedési minisztériumot, hogy vezessen be a hibridautókra és az alig észrevehető motorhangot adó más gépkocsikra vonatkozó biztonsági szabványokat, amelyek egyebek mellett gyalogosfigyelmeztető hangjelző berendezés telepítését írják elő.

"A környezetbarát járművek terjedése kedvező trend, a nem szándékolt következmény viszont a vakokat és a többi gyalogost fenyegető balesetveszély" - mondta Edolphus Towns demokrata párti képviselő, aki Cliff Stearns republikánus képviselővel közösen jegyzi az előterjesztést.

A törvényért a Vakok Nemzeti Szövetsége (NFB) kardoskodott azok érdekében, akik a hallásukra vannak utalva, amikor átkelnek az utcán. A szervezetnek nincs tudomása csendes autó okozta balesetről, de Marc Mauer NFB-elnök attól tart, hogy csak idő kérdése, és megtörténik az első ilyen gázolás.

Negyven százalékkal közelebbről lehet csak meghallani

A California-Riverside Egyetemen ez ügyben folytatott kutatás előzetes eredménye alapján a halk autók valóban veszélyesek. A felmérés szerint az alacsony sebességgel közlekedő hibrideket 40 százalékkal közelebbről lehet csak meghallani, mint a hagyományos, robbanómotoros autókat.

A hibrideket induláskor, illetve kis és közepes sebességnél a szinte hangtalan akkumulátoros elektromotor hajtja, és az erős zajt keltő belső égésű motor akkor kapcsol be, amikor a kocsi felgyorsul.

A törvényjavaslat két évet adna a minisztériumnak vizsgálatokra és a szabványok pontos kidolgozására, azután pedig a gyártók kapnának két év türelmi időt, hogy átalakítsák a modelleket.

Clarence Ditlow, az Autóbiztonsági Központ (CAS) elnöke szerint nem biztos, hogy két évet kellene adni a hatóságnak a kérdés tanulmányozására. "Szerintem, ha a közlekedési lámpákra lehet a vakok tájékozódását segítő hangjelző készüléket szerelni, akkor egy hibridautóra is lehet" - mondta a fogyasztóvédelmi civil szervezet vezetője.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.08. kedd, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Világgazdasági Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×