Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Árvaszúnyograj Budapesten 2021. június 18-án. Az árvaszúnyogok nem csípnek, rajzásuk az utóbbi hetekben kezdődött.
Nyitókép: MTI/Czimbal Gyula

A Balaton rémei a hajózást is veszélyeztetik

Az árvaszúnyog-felhő olyan sűrű, hogy a hajóradar nem tudja átlátni, emiatt a kisebb vízi járművek vagy akár a partvonal is eltűnhet a képernyőről. A szakemberek szerint elengedhetetlen, hogy a hajósok megfelelően kivilágítsák magukat, így elkerülhetők a balesetek.

Az árvaszúnyog-felhők a Balatonnál az éjszakai hajózást is megnehezítik. Nemcsak azért, mert belerepülnek a hajón vagy vitorláson tartózkodók szemébe és szájába, illetve jelentősen beszennyezik a hajótestet és a vitorlázatot, hanem azért is, mert megzavarják a radarok működését.

A rajok olyan sűrűek, hogy a hajóradar nem képes átlátni rajtuk, így a kisebb hajók eltűnhetnek a képernyőről.

Emiatt éjszaka fokozottan balesetveszélyes a közlekedés, és a hajósok csak akkor tudják biztonságosan észrevenni a vitorlásokat vagy csónakokat, ha azok megfelelően ki vannak világítva - írja a Sonline. A közösségi oldalakon is felhívták az érintettek figyelmét a fokozott óvatosságra.

Az árvaszúnyog-felhők a profi hajósoknak nem jelenthetnek gondot

Kovács Miklós nyugdíjas hajóskapitány szerint az árvaszúnyog-felhők valóban kellemetlenséget okoznak, és megnehezítik a vízi járművek vezetőinek helyzetét. De a hajózás biztonságát nem veszélyeztetik, a járatok közlekedése továbbra is biztosított.

A radaron zavaró jelenséget okoz a szakadó eső is, amely hasonló visszhangot vált ki, de erre már vannak szűrők, amelyek segítenek - mondta a lapnak a kapitány.

Nagy odafigyelés szükséges, de a gyakorlott hajósok az éjszakai fények alapján tudnak tájékozódni. Ismereteim szerint az invázió most Siófok környékén a legerősebb, Balatonfüreden is előfordulnak szúnyogfelhők, de ahogy továbbhalad a hajós, ezek általában elmaradnak - vélekedett.

A radar különösen korlátozott látási viszonyok között jelent nagy segítséget, és a hajóvezetők rendszerint használják is. Vonalismeretből adódóan ismerjük az egyes települések jellegzetes fényeit, amelyek irányt adnak. Nyáron a radar főként arra szolgál, hogy a kisebb csónakokat vagy más vízi járműveket időben észre lehessen venni – mondta Kovács Miklós.

Címlapról ajánljuk
Lefeleződött a kakaó ára, de mikor fogjuk végre mi is érezni?

Lefeleződött a kakaó ára, de mikor fogjuk végre mi is érezni?

2025-ben a kakaó ára ugyan korrigált a korábbi csúcsokhoz képest, de még mindig kétszerese a néhány évvel ezelőtti szintjének. Mivel a gyártók jellemzően 6–12 hónapos beszerzési ciklusokkal dolgoznak, a világpiaci ármérséklődés csak 2026 elején–közepén hathat a beszállítói árakra. Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára az InfoRádióban azt mondta: a csokoládé árában ugyanakkor nem várható jelentős csökkenés, mert a kész termék mindössze 20 százalékát teszi ki a kakaó.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×