Az Energiaügyi Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsátotta azt a rendelettervezetet, amely az úti okmányokkal kapcsolatos feladatok ellátásában hatékonyabb együttműködést akarna elérni a közreműködő szervek - például a járási hivatalok és a konzuli tisztviselők - valamint az általános hatáskörű útlevélhatóság között - rja a Portfolio.
A szigorítás lényege, hogy az útlevélkezelési folyamatok és az adatkezelés átláthatóbbá, garanciális szabályok mentén ellenőrizhetővé váljanak.
Az egyik legfőbb pont az át nem vett útlevelek kezelési rendjének egységesítése és szigorítása lenne. A tervezet szerint a járási hivatalok vagy más útlevélhatóságok 60 nap elteltével, míg a konzuli tisztviselők egy év után érvénytelenítenék az át nem vett útleveleket, majd az okmányokat visszajuttatnák az útlevélhatósághoz, ahol azt selejteznék, előkészítenék megsemmisítésre, és minden lépést rögzítenének az útiokmány-nyilvántartásban.
A gyakorlat részben már létezik, azonban jelenleg nincs ilyen alaposan szabályozva, illetve az eljárás sem egységes. A rendeletmódosítás arra vonatkozóan is részletes szabályokat írna elő, hogyan történhetne az útiokmány-nyilvántartásból való adatszolgáltatás. Az adatigénylést a kérelmezőnek az általános hatáskörű útlevélhatóságnál kellene benyújtania, és ebben igazolnia kellene az érintettel fennálló kapcsolatot, valamint az adatfelhasználás jogalapját is, akár konkrét jogszabályhely megjelölésével, akár a jogalapot igazoló dokumentummal.
Csak akkor teljesülhetne az adatszolgáltatás, ha az azonosításhoz megadott ismertetők csak egyetlen személyre illenek, valamint a hozzáférési engedély is csak egy évig lenne érvényes.
Abban az esetben, ha a hozzáférés célja vagy jogalapja megszűnne, az engedélyt visszavonná az útlevélhatóság.
Technikai módosításokat is tartalmaz a rendelettervezet, így az "érvénytelenítés, selejtezés, megsemmisítés" szövegrészek precízebb nyelvi megfogalmazását, valamint egyes szakaszok hatályon kívül helyezését a korszerűbb szabályozás bevezetése érdekében.